Sprawy z instytucjami finansowymi są przeważnie ciężkie, skomplikowane i bardzo stresujące dla osób, które nie posiadają w tej kwestii doświadczenia. Zazwyczaj kończą się tym, że konsument odpuszcza i nie walczy o swoje, choć ma rację. Nic dziwnego, walka z gigantem, który posiada po swojej stronie wsparcie doświadczonych prawników, negocjatorów i rzeczników jest bardzo trudna. Wiele osób nie chce jej nawet rozpoczynać. Jednak nie wszyscy wiedzą, że istnieje instytucja, która zajmuje się reprezentowaniem ich interesów, a jest nią Rzecznik Finansowy.
Kim jest Rzecznik Finansowy?
Rzecznik Finansowy, to instytucja niezależna, która została powołana w celu wspierania klientów w sporach z podmiotami rynku finansowego. U swojego boku ma on wsparcie w postaci specjalistów, dzięki czemu instytucja działa bardzo sprawnie i pomaga wielu pokrzywdzonym osobom.
Jego głównym zadaniem jest pomaganie klientom, którzy mają problem z bankiem, firmą pożyczkową, funduszem inwestycyjnym, firmą ubezpieczeniową i pozostałymi instytucjami, które związane są z rynkiem finansowym. Oznacza to, że przyjmuje skargi na podmioty finansowe, rozpatruje złożone reklamacje, dąży do wymagania ich realizacji, a także pośredniczy w indywidualnych sporach z instytucjami finansowymi. Jednak nie jest to jego jedynym obowiązkiem. Zajmuje się także:
- Edukowaniem finansowym społeczeństwa
- Opiniowaniem aktów prawnych związanych z funkcjonowaniem instytucji finansowych
- Wprowadzeniem nowych regulacji prawnych rynku finansowego
Z jaką sprawą mogę zgłosić się do Rzecznika Finansowego?
Rzecznik Finansowy jest instytucją, która pomaga wtedy, kiedy wszystkie inne kroki zawiodą. Oznacza to, że zgłosić się z prośbą o pomoc może osoba, która wcześniej złożyła już reklamację do banku czy innej instytucji finansowej i nie została ona uwzględniona, jednak nie tylko. Rzecznik pomaga także wtedy, kiedy podmiot rynku finansowego nie dopełnił zobowiązań, które wynikały z pozytywnie rozpatrzonej reklamacji, a także wtedy kiedy w ogóle nie odpowiedział na złożoną reklamację w obowiązującym go terminie. Zazwyczaj wynosi on 30 dni, a w sprawach, które można uznać za bardziej skomplikowane – 60 dni. Po tym czasie, reklamacja uznawana jest za rozpatrzoną na korzyść konsumenta. Oznacza to, że w tym przypadku podmiot finansowy także zobowiązany jest do wypełnienia swojego zobowiązania. Rzecznik Finansowy pomaga także wtedy, kiedy konsument ma problem ze złożeniem reklamacji do instytucji finansowej, ze względu na to, że w umowie nie zostały zawarte informacje o procedurze jej składania i rozpatrywania.
Padłeś ofiarą oszustwa bankowego?
Możesz odzyskać wszystkie środki i anulować wyłudzony kredyt
Przeanalizujemy Twoją sytuację bez żadnych początkowych kosztów i powiemy jak możemy Ci pomóc.
Należy jednak pamiętać, że pierwszym krokiem zawsze powinno być złożenie reklamacji do odpowiedniej instytucji finansowej. Dopiero jeśli ten krok zawiedzie, można zgłosić się o pomoc do Rzecznika Finansowego (skarga do Rzecznika Finansowego). Do takiej pomocy uprawnieni są osoby fizyczne, a także osoby prowadzące działalność gospodarczą. Spółki prawa handlowego, a także stowarzyszenia i spółdzielnie nie mogą z niego skorzystać.
Jak zgłosić się do Rzecznika Finansowego?
Z Rzecznikiem Finansowym możemy kontaktować się w różnych sprawach, także w celu uzyskania pomocy czy odpowiedzi na pytanie. Właśnie dlatego na stronie dostępne są różne formy kontaktu, w tym także formularz kontaktowy. Biuro Rzecznika Finansowego prowadzi także bezpłatne dyżury telefonicznie, podczas których możesz porozmawiać ze specjalistami i dowiedzieć się, jakie są Twoje prawa w sporach z instytucją finansową. Infolinia dostępna jest pod numerem 22 333 722 333 73 26 lub 22 333 73 273 28.
Skarga do Rzecznika Finansowego – jak złożyć?
Jeżeli natomiast chodzi o skargę do Rzecznika finansowego, to w tym przypadku konieczne jest zachowanie formy pisemnej i wysłanie jej na odpowiednim wniosku. Wzór skargi do Rzecznika Finansowego na jego stronie internetowej. Wypełniony wniosek (wzór) można wysłać drogą tradycyjną na adres biura lub w wiadomości e-mail. Należy tam wpisać podstawowe dane osoby zgłaszającej, dane podmioty, co do którego oczekujemy interwencji, a także określić sprawę i podać co do niej uzasadnienie. Powinny być to fakty, które ułatwią weryfikację sprawy, a nie nasza prywatna opinia.
Warto także zaznaczyć, dlaczego nie zgadzamy się z rozpatrzoną reklamacją lub podać, że nie zostały dopełnione zobowiązania, które z niej wynikały. Ważne jest, aby załączyć dokument potwierdzający zakończenie postępowania reklamacyjnego. Dzięki temu Rzecznik Finansowy będzie mógł zweryfikować, że jego pomoc w tym przypadku jest rzeczywiście zasadna. Jeżeli pismo wnoszone jest przez pełnomocnika, to konieczne będzie dołączenie także odpowiedniego pełnomocnictwa.
W odpowiedzi na wniosek Rzecznik Finansowy może zdecydować o podjęciu czynności w sprawie, skierowaniu sprawy do innego organu lub wszczęciu postępowania pozasądowego. Może także postanowić o tym, że nie podejmie żadnego działania w sprawie, jednak zawsze osoba wnosząca skargę zostanie o tym poinformowana. Warto jednak pamiętać, że Rzecznik Finansowy nie ma prawnych możliwości, aby nakazać danej instytucji finansowej konkretne postępowanie. Jego działanie sprowadza się do wydania opinii i przedstawienia argumentacji. Nie ma natomiast bezpośredniego wpływu na to, co zrobi z tym instytucja finansowa.
Skarga do Rzecznika Finansowego mieści się w szerokim pojęciu jakim jest skarga na firmę windykacyjną, bank, czy chwilówkę, które można składać do większej ilości instytucji.
Czy Rzecznik Finansowy może pomóc mi także w sprawie sądowej?
Rzecznik Finansowy pomaga także na etapie rozprawy sądowej. W tym przypadku jego rola sprowadza się do wydania istotnego poglądu w sprawie, czyli opinii. Oczywiście sąd nie musi wziąć jej pod uwagę podczas orzekania wyroku, jednak powinien się do niej ustosunkować. Złożenie takiego wniosku jest bezpłatne. Może on zostać wysłany drogą mailową lub na adres Biura Rzecznika Finansowego. Ważne jest, aby załączyć do niego wszystkie niezbędne dokumenty, które ułatwią rozpoznanie i zaopiniowanie sprawy. Konieczne jest także podanie sądu i dokładnej sygnatury sprawy.
Kto mi pomoże w sporze z instytucją bankową?
Instytucja Rzecznika Finansowego jest bardzo pomocna i istotna dla wielu konsumentów. Stanowi dla nich wsparcie, a z jej opiniami liczą się nie tylko instytucje finansowe, ale także sądy. Jednak sama opinia to często za mało, aby wygrać spór. Warto mieć po swojej stronie doświadczone wsparcie, które poprowadzi Cię krok po kroku i pomoże w zgromadzeniu niezbędnej dokumentacji.
Jako kancelaria, na co dzień zajmujemy się pomocą osobom, które zostały pokrzywdzone przez instytucje finansowe. Jeżeli Ty także należysz do tego grona i chcesz zawalczyć o swoje prawa, jednak nie do końca wiesz od czego zacząć – skontaktuj się z nami. Zapraszamy Cię na bezpłatną konsultację, podczas której wykonamy na Twoją rzecz analizę prawną i podpowiemy, co można zrobić w Twojej sprawie.
Skorzystaj z bezpłatnej analizy sprawy!
Skontaktuj się z nami:
Niczym nie ryzykujesz. Zgłoszenie i konsultacje do niczego nie zobowiązują. W każdej chwili możesz się wycofać.

Kancelaria Eurolege
Kancelaria z wieloletnią praktyką w sprawach o zapłatę z powództwa banków, firm pożyczkowych i windykacyjnych (funduszy sekurytyzacyjnych). Pomaga osobom zadłużonym, których sprawy są na etapie przedsądowym (windykacyjnym), jak również sądowym i egzekucji komorniczej.
Kategorie:
Wszystkie kategorie:
- Case study (28)
- Kredyty frankowe (79)
- Kredyty hipoteczne (55)
- Nieutoryzowane transakcje (64)
- Porady dla dłużników (552)
- Wiadomości (58)
- Wyroki sądowe (74)
- Wzory i przydatne pisma (105)