Uprawomocnił się wyrok Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów w sprawie spółki UPC. Operator telekomunikacyjny aktywował swoim klientom dodatkowo płatną usługę bez ich wyraźnej zgody. Teraz musi im to zrekompensować.
Przedsiębiorca, który oferuje do umowy dodatkowo płatne usługi musi uzyskać wyraźną zgodę konsumenta na ich aktywację. Spółka UPS Polska – świadcząca usługi telekomunikacyjne tj. dostęp do telewizji kablowej, Internetu oraz telefonii stacjonarnej – tego nie robiła.

Nie pytali, a obciążali!

Operator włączał usługę „Pakiet Bezpieczeństwa UPC” (dodatkowy program antywirusowy) bez uprzedniej zgody klienta. Co prawda konsumenci byli informowani, że usługa będzie włączona, a jej koszt po okresie próbnym wyniesie 9 zł miesięcznie. Ale zdaniem UOKiK sama informacja nie jest wystarczająca, bo zgodnie z prawem potrzebne jest formalne zapytanie konsumenta o zgodę. A tego UPC nie robiło. Na dodatek niektórzy klienci nie wiedzieli o aktywacji oprogramowania i związanej z nią dodatkową opłatą.
UOKiK wszczął postępowanie po skargach klientów na nieprawidłowości w procedurze zawierania lub zmiany warunków umów o świadczenie usług telekomunikacyjnych na odległość.

Koniec szkodliwej praktyki!

Prezes UOKiK Tomasz Chróstny zobowiązał UPC Polska do zakończenia szkodliwej dla konsumentów praktyki oraz przyznania im rekompensaty. Decyzja jest już prawomocna.
– Spółka nie zadawała konsumentom pytania o zgodę na aktywację dodatkowo płatnego programu antywirusowego. W czasie rozmów sprzedażowych konsultanci powiadamiali jedynie o aktywacji pakietu na próbę, wskazując jego bezpłatny okres oraz informując, że jeśli klient nie dokona dezaktywacji w określonym czasie to będzie zobowiązany do uiszczania dodatkowej opłaty. Konsumenci nie byli jednak pytani o zgodę na aktywację usługi Pakiet Bezpieczeństwa UPC nie tylko podczas sprzedaży telefonicznej, ale również przy zawierania umowy przez stronę internetową czy w salonach stacjonarnych przedsiębiorcy – informuje UOKiK w komunikacie.

Jak dostać rekompensatę?

Zdaniem UOKiK niektórzy konsumenci o dodatkowych kosztach dowiadywali się dopiero, kiedy otrzymali pierwsze opłaty z tego tytułu.
UPC Polska ma zakończyć szkodliwą praktykę oraz przyznać klientom rekompensaty. Firma ma zwrócić pieniądze w postaci upustu na kolejnej fakturze. A byli abonencie zostaną poproszeni o podanie aktualnego numeru rachunku bankowego w celu otrzymania zwrotu.

Gdzie szukać pomocy będąc zadłużonym?

W Kancelarii EUROLEGE od lat pomagamy osobom zadłużonym. Nie ma znaczenia, czy sprawa jest na etapie przedsądowym i dłużnik jest nękany przez firmy windykacyjne, albo trafiła już do sądu, lub do komornika. W każdej sytuacji staramy się znaleźć takie rozwiązanie, aby dług znacząco zmniejszyć, a nawet anulować w całości. Chcesz dowiedzieć się więcej? Współpracujący z nami prawnicy są do Twojej dyspozycji.
Zgłoszenia swojej sprawy możesz dokonać na wiele wygodnych i bezpiecznych sposobów. Wszystko załatwisz w naszej Kancelarii bez konieczności wychodzenia z domu czy pracy. Pamiętaj, że czas działa na Twoją niekorzyść. Im szybciej zaczniesz działać tym szybciej uwolnisz się od długu!
Oto kilka wygodnych i bezpiecznych form kontaktu z nami:

Źródło: uokik.gov.pl

Kategorie: Wiadomości Tagi: Brak tagów

O Autorze

Bogumił Fura