Skala wyłudzeń pieniędzy w Internecie rośnie z każdym dniem. Tym razem opisujemy jedną z najczęściej spotykanych metod, czyli oszustwa na Vinted. Jest to platforma, na której można szybko i łatwo pozbyć się zbędnych ubrań i butów. Wykorzystują to internetowi oszuści, którzy tylko czekają na moment nieuwagi nieświadomych użytkowników.
Z tego poradnika dowiesz się jak wygląda oszustwo na Vinted oraz jak odzyskać pieniądze, jeżeli padłeś ofiarą cyberprzestępstwa. Nie przejmuj się odmownym stanowiskiem banku, gdyż prawo jest po twojej stronie!
Banki masowo odrzucają reklamacje poszkodowanych klientów. Na szczęście wszystkie skradzione pieniądze można odzyskać! W Kancelarii EUROLEGE mamy wieloletnie doświadczenie w pomocy ofiarom przestępstw finansowych.
Już dziś skorzystaj z darmowej konsultacji prawnej » Wyślij zgłoszenie.
W większości przypadków oszustwo na Vinted wygląda tak, że tuż po wystawieniu przedmiotu do potencjalnej ofiary (sprzedawcy) zgłasza się „kupujący” i prosi o podanie adresu email. Po chwili sprzedawca dostaje wiadomość, że na wskazany adres został wysłany mail z potwierdzeniem przelewu. W treści korespondencji jest także link, na której można rzekomo odebrać pieniądze albo potwierdzić wysyłkę. Jest to oczywiście fałszywa strona i jednocześnie próba wyłudzenia danych do logowania do bankowości elektronicznej.
Jeżeli potencjalny kupujący zapyta o podanie adresu mailowego, to od razu powinna ci się zapalić czerwona lampka. Jeżeli wejdziesz na taką stronę i wpiszesz swoje dane, to stracisz zawartość konta bankowego. Oszuści mogą również zaciągnąć na twoje dane osobowe kredyty i pożyczki.
Cyberprzestępcy mogą też podszywać się pod pracowników Vinted, firm kurierskich oraz instytucji płatniczych. W tym celu rozsyłają maile i SMSy o treści sugerującej, że doszło do jakiejś niedopłaty np. za wysyłkę, która blokuje realizację zamówienia. Nie klikaj w żadne tego rodzaju wiadomości!
Więcej informacji na temat fałszywych maili i SMS-ów znajdziesz w naszym poradniku: Kradzież pieniędzy z konta
Oszuści poszukują potencjalnych ofiar w szczególności wśród nowych użytkowników portalu. Wykorzystują fakt, że takie osoby nie są do końca znają zasady obowiązujące na tej platformie sprzedażowej. Nie są zatem w stanie zauważyć, że przebieg transakcji odstępuje od standardu.
Dlatego jak zaleca Vinted, nie należy przenosić konwersacji z kupującym/sprzedającym oraz procesu płatności poza serwis. Aby zminimalizować ryzyko oszustwa należy korzystać z wbudowanego czatu oraz metod płatności.
Istnieją pewne schematy działania cyberprzestępców, które powinny od razu wzbudzić twoje podejrzenia. Osoba podająca się za kupującego może być oszustem jeżeli prosi cię o podanie takich danych jak: dane konta płatniczego oraz dane do logowania, dane karty płatniczej, dane osobowe, zdjęcia dokumentu tożsamości, adres email i numer telefonu.
W mailach oraz wiadomościach wysyłanych przez oszustów mogą pojawić się linki do sfałszowanych stron usług płatniczych, banków albo firm kurierskich. Na takich stronach zostaniesz poproszony o podanie danych do logowania do bankowości elektronicznej lub danych kraty płatniczej. Oczywiście nigdy nie wpisuj tam żadnych wrażliwych danych, bo w ten sposób umożliwisz złodziejom kradzież pieniędzy z konta.
Jeżeli padłeś ofiarą oszustwa na Vinted, to koniecznie musisz zgłosić ten fakt odpowiednim instytucjom. Dzięki temu unikniesz większych strat w przyszłości, a także uzyskasz dokumenty potrzebne do odzyskania środków na drodze sądowej.
Jeżeli twoje dane do bankowości zostały wykradzione, to natychmiast skontaktuj się z bankiem. Koniecznie zastrzeż kartę i zmień swoje dane do logowania. Możesz to zrobić przez chat na stronie banku, telefonicznie albo przez bankowość elektroniczną.
Jeżeli w drodze oszustwa na Vinted doszło do kradzieży pieniędzy z konta, to oczywiście musisz złożyć reklamację. Przy odrobinie szczęścia bank zwróci twoje pieniądze. Niestety w większości przypadków banki odrzucają reklamacje poszkodowanych klientów, ale z pomocą doświadczonego prawnika można odzyskać wszystkie pieniądze! O tym jak to zrobić wyjaśniliśmy w dalszej części artykułu.
Z uwagi na rosnącą liczbę przestępstw tego rodzaju, polska policja coraz lepiej radzi sobie ze ściganiem sprawców. Wiele prób wyłudzeń zostało udaremnionych! Dlatego koniecznie zawiadom policję jeżeli padniesz ofiarą oszustwa na Vinted. Notatka z policji będzie istotnym dowodem w sprawie sądowej o odzyskanie pieniędzy od banku.
Jeżeli składając zawiadomienie usłyszysz, że to bez sensu i nie uda się znaleźć oszusta, to nie przejmuj się. Ustalenie sprawcy kradzieży nie jest konieczne do odzyskania pieniędzy! Z punktu widzenia poszkodowanego ważny jest fakt, że poinformowano organy ścigania.
Koniecznie załóż sobie konto w Biurze Informacji Kredytowej. Oszustwo na Vinted może się wiązać również z kradzieżą danych osobowych, które później posłużą do wyłudzenia kredytów i pożyczek. Gdy założysz konto w BIK dowiesz się, czy oszuści nie wyłudzili na twoje dane kredytów, a także otrzymasz powiadomienie, gdy będą chcieli to zrobić. Jest to bardzo przydatna i tania usługa, gdyż kosztuje tylko 29 zł rocznie.
Oczywiście wyłudzone kredyty i pożyczki można unieważnić. Czasami wystarczy reklamacja złożona do instytucji finansowej, ale w większości przypadków konieczne jest pozwanie banku. Już wielokrotnie reprezentowaliśmy poszkodowanych w takich sprawach, a efekty naszej pracy były jak najbardziej pozytywne.
Więcej na ten temat przeczytasz w artykule na naszym blogu: Wyłudzenie danych i kredyt w Santander Bank na kwotę 109.000 zł! Zobacz jak anulować taki dług.
Wyjaśniliśmy już gdzie i jak zgłosić oszustwo na Vinted. Teraz czas na to, aby odzyskać skradzione pieniądze. Niestety nie będzie to łatwy proces, ale z doświadczenia wiemy, że jest to możliwe. Jednak może się nie udać bez pomocy doświadczonego prawnika.
W sporadycznych przypadkach wystarczy złożenie reklamacji do banku. Forma w jakiej zostanie złożona (emal, list polecony) jest dowolna. Po jej rozpatrzeniu (mają na to od 15 do 60 dni) bank powinien dokonać zwrotu środków na rachunek. Niestety 9 na 10 reklamacji jest odrzucanych. Prawo jest jasne i pieniądze powinny zostać zwrócone jeszcze w trakcie postępowania reklamacyjnego, ale banki nie stosują się do przepisów i odmawiają zwrotu.
Uzasadnienie dla odrzucenia reklamacji jest zawsze podobne: Klient nie dochował należytej staranności i udostępnił dane karty (bądź dane dostępu do bankowości elektronicznej) osobom trzecim. Tym samym Klient przyczynił się do nieautoryzowanej wypłaty środków.
Oczywiście takie tłumaczenie jest totalną bzdurą! Zgodnie z przepisami prawa bankowego, to bank jest odpowiedzialny za zapewnienie bezpieczeństwa pieniędzy zgromadzonych na rachunku bankowym. Polskie sądy mają jednak inne zdanie niż banki i stoją po stronie poszkodowanych konsumentów. Potwierdza to liczne orzecznictwo sądów I i II instancji wydających później nakaz zapłaty w postępowaniu upominawczym.
Jeżeli dotknęło cię oszustwo na Vinted, to jedynym skutecznym sposobem odzyskania pieniędzy jest pozwanie banku do sądu. Poszkodowany konsument ma małe szanse na wygraną, jeżeli będzie działał na własną rękę. Na sali sądowej będzie musiał się zmierzyć z siedzącym po drugiej stronie doświadczonym prawnikiem banku. Na szczęście jeśli skorzysta z pomocy prawnika, który ma na swoim koncie wiele spraw z bankami, to jego szanse na zwycięstwo stają się bardzo duże.
Jeżeli padłeś ofiarą oszustwa na Vinted, to należy ci się zwrot skradzionych pieniędzy! Nie ma znaczenia w jakich konkretnie okolicznościach do tego doszło, nie trzeba nawet ustalać kto dopuścił się kradzieży. Bank zapewne odrzuci twoją reklamację, ale to i tak nie ma żadnego znaczenia.
Proces dochodzenia zwrotu skradzionych środków nie jest prosty i najczęściej wymaga pozwania banku do sądu. Dlatego tak ważne jest, aby korzystać z pomocy doświadczonych prawników.
W Kancelarii EUROLEGE pomogliśmy już ponad 7000 osób w sporach sądowych z instytucjami finansowymi – bankami, firmami windykacyjnymi i pożyczkowymi. Możemy pomóc także tobie!
Skorzystaj z całkowicie darmowej konsultacji prawnej dla osób poszkodowanych przez cyberprzestępców! Nasz prawnik dokładnie przeanalizuje twoją sprawę, zapozna się z dokumentami i ustali jak możemy ci pomóc. To nic nie kosztuje, ani do niczego nie zobowiązuje.
Skontaktuj się z nami już dziś. Zadzwoń, napisz lub wyślij zgłoszenie. Nasz konsultant oddzwoni do ciebie:
Tel: 530 333 130
Mail: kontakt@eurolege.pl
Wyślij zgłoszenie na stronie:
www.eurolege.pl/zgloszenie/
Proszę o pomoc, zostałam ofiarą szustwa na vinted, z konta bankowego zostały mi skradzione 60000zl
Proszę o kontakt
Zostaw komentarz