Przestępcy przenieśli się do Internetu. Korzystając z wielu dobrodziejstw związanych z siecią teleinformatyczną mogą w sposób często anonimowy i bezszelestny wykradać pieniądze swoim niczego nieświadomym ofiarom. Sposoby działania cyberoszustów są różne. Jednak każdy proceder ma pewne wspólne cechy. Poniżej opiszemy jak wygląda oszustwo internetowe w praktyce. Wskażemy na rodzaje oszustw internetowych i metody działania cyberoszustów.

UWAGA! Zostałeś okradziony przez przestępców internetowych? W większości przypadków odzyskanie straconych środków jest możliwe. Nie musisz znać danych sprawcy. Obowiązek zwrotu spoczywa na banku prowadzącym twój rachunek bankowy! Chcesz dowiedzieć się więcej? Koniecznie przeczytaj artykuł do końca.

Jak wygląda oszustwo internetowe? Jakie znamy metody działania przestępców?

Zwykle przestępcy internetowi na początku działają w bardzo podobny sposób. Każde z przestępstw bazuje na nawiązaniu relacji z potencjalna ofiarą. Zazwyczaj będzie to wiadomość SMS albo mail. Zdarzają się jednak również rozmowy telefoniczne, a także kontakt przez różnego rodzaju media społecznościowe i komunikatory. Jednak wspólnym mianownikiem dla oszustwa internetowego jest zdalny kontakt przestępcy z potencjalną ofiarą.

W praktyce Kancelarii EUROLEGE widzieliśmy wiele przypadków różnego rodzaju oszustw internetowych. Do najczęściej spotykanych i powszechnych zaliczyć można:

Kontakt przestępcy z potencjalną ofiarą może pojawiać się w różnych okolicznościach.  W przypadku oszustwa na OLX będzie to przy okazji sprzedaży rzeczy w Internecie przez potencjalną ofiarę. Z kolei oszustwo na Facebooka czy BLIK powstaje w wyniku kontaktu rzekomego znajomego z ofiarą, gdzie ten pierwszy potrzebuje natychmiast pożyczki. Zwykle niewielkiej kwoty. Oszustwo na Bitcoina z kolei wiąże się z przekonaniem ofiary, że inwestuje pieniądze w kryptowaluty i za chwilę będzie bardzo bogata. Inaczej wygląda przestępstwo na PGE czy Booking, które wiążą się z koniecznością rzekomej zapłaty/dopłaty niewielkiej ilości za usługę.

Każde wyżej wymienione oszustwo internetowe zawsze jest bardzo groźne. Jego skutkiem może być kradzież pieniędzy z konta bankowego, ale nie tylko. Co jeszcze może się wydarzyć, kiedy przestępcy internetowi wejdą w posiadanie naszych danych? O tym już za chwilę.

Oszustwo internetowe – jakie mogą być konsekwencje (skutki)?

Osoba, która padła oszustwa internetowego musi bardzo uważać. Zasadniczo możemy wyróżnić dwie konsekwencje działania cyberprzestępców, a są to:

  • kradzież pieniędzy z konta bankowego,
  • zawarcie na ofiarę przestępstwa licznych pożyczek i kredytów w bankach i parabankach.

Z powyższego wynika, że możliwa jest przede wszystkim utrata wszystkich środków na rachunku bankowym albo kilku rachunkach bankowych. Oszustwo internetowe dobrze przeprowadzone może też skończyć się nie tylko utratą oszczędności. Wynikiem działania cyberprzestępcy może być również kradzież danych osobowych i zaciąganie zobowiązań finansowych w bankowości online. Bardzo niebezpieczne zjawisko. W przeciwieństwie do utraty pieniędzy o dodatkowych zobowiązaniach do zapłaty ofiara dowiaduje się zwykle dawno po tym jak doszło do popełnienia przestępstwa. Mogą minąć nawet długie miesiące. Dlatego warto działać już wcześniej i dokonywać ustaleń. Co zrobić i gdzie zgłosić oszustwo internetowe? O tym poniżej.

Padłeś ofiarą oszustwa i skradziono pieniądze z Twojego konta bankowego?

Możesz odzyskać wszystkie środki!

Już teraz zgłoś się po darmową konsultację prawną! Nasz prawnik ustali jak możemy Ci pomóc.

Jak i gdzie zgłosić oszustwo internetowe?

Osoba, która padła ofiarą oszustwa w Internecie powinna jak najszybciej działać. Szczególnie ważne do wykonania są trzy (3) kroki.

Krok 1- zawiadomienie policji

Kiedy tylko dowiesz się, że padłes ofiara oszustwa internetowego natychmiast złóż zawiadomienie o możliwości popełnienia przestępstwa. Zrobisz to w najbliższej jednostce Policji albo Prokuratury. Wobec tego, że cyberoszuści świetnie się maskują i anonimizują swoje ruchy to w dużej liczbie spraw nie udaje się ustalić sprawcy przestępstwa. To nie szkodzi. Jest to jednak ruch konieczny dla powodzenia w sprawie.

Krok 2 – reklamacja do banku

Powiadom o całej sytuacji bank prowadzący Twój rachunek bankowy, z którego dokonano kradzieży pieniędzy. Złóż jednocześnie reklamację bankową. Z naszego doświadczenia wynika, że ponad 99% przypadków kończy się negatywnym rozpatrzeniem reklamacji. Nie martw się, to standardowa procedura bankowa. Złożenie reklamacji jest warunkiem koniecznym do podjęcia dalszych działań i odzyskania zabranych Ci pieniędzy.

Krok 3 – raport BIK

Natychmiast złóż wniosek o raport BIK. W ten sposób dowiesz się, czy cyberoszuści nie zaciągnęli na Twoje dane osobowe zobowiązań finansowych. Wyłudzenie kredytu to niestety spotykane zjawisko. Przy okazji warto wykupić taką usługę jak Alert BIK. Dzięki niej w czasie rzeczywistym dowiesz się czy ktoś nie próbuje zaciągać kredytów i pożyczek na Twoje dane.

Kiedy wykonasz wszystkie te czynności musisz zacząć realną walkę o sprawiedliwość. W końcu z twojego konta zniknęły pieniądze. Możliwe też, że oszuści dodatkowo wzbogacili się twoim kosztem zaciągając na Ciebie kredyty i pożyczki. Teraz pokażemy Ci co można zrobić, aby walczyć o swoje!

Jak odzyskać pieniądze utracone w wyniku oszustwa internetowego?

Jak wspomnieliśmy wyżej banki same z siebie nie wykonują obowiązków wynikających z przepisów prawa. Nie oddają środków ofiarom przestępstw internetowych pomimo tego, że zobowiązały się otaczać je szczególną ochroną. Co ważne, w większości spraw nie będzie miało nawet znaczenia czy operacja była autoryzowana przez klienta banku czy też nie. Liczy się wyłącznie świadomość ofiary przestępstwa.

PAMIĘTAJ! To bank prowadzący Twoje konto zobowiązany jest do uzupełnienia jego salda do wysokości utraconych przez Ciebie pieniędzy. Jeśli tego nie zrobi uzyskujesz prawną możliwość ubiegania się o to w sądzie.

W zależności od tego jakie były skutki działania oszusta internetowego możemy wskazać na dwie możliwe czynności procesowe:

  • złożenie pozwu o zapłatę przeciwko bankowi,
  • złożenie pozwu o stwierdzenie nieważności zawartych umów pożyczek/kredytów.

Co bardzo ważne, opłata od tych spraw nie może wynieść więcej niż 1000 zł opłaty sądowej.

Oszustwo internetowe. Kto mi pomoże?

W Kancelarii EUROLEGE od dłuższego czasu zajmujemy się pomocą osobom pokrzywdzonym cyberprzestępstwami. Wiemy jak wygląda oszustwo internetowe i z jakimi problemami spotykają się osoby, które zostały nim dotknięte. Dlatego posiadamy w naszej ofercie pomoc osobom oszukanym w sieci. W szczególności tym, które straciły pieniądze i na które zostały zaciągnięte zobowiązania finansowe w wyniku działań przestępnych.

Wyżej wskazaliśmy, że nie jest istotne czy sprawca oszustwa internetowego został złapany czy też nie. W obu przypadkach jesteśmy w stanie podejmować działania zmierzające do uzyskania wyniku zadowalającego dla naszych Klientów.

Poprzez wiele lat naszej działalności pomogliśmy kilku tysiącom osób wyjść na finansowa prostą. Pomogliśmy w tysiącach postępowań sądowych wygrać z bankami, chwilówkami czy firmami windykacyjnymi przed sądami w całej Polsce. Działamy zdalnie, w związku z czym dostęp do prawnika o wysokiej specjalizacji jest obecnie bardzo łatwy. Wystarczy telefon albo inne urządzenie podłączone do Internetu. Nie musisz nawet wychodzić z domu czy pracy, aby uzyskać pomoc prawną. To ogromne udogodnienie. Daje oszczędność czasu, ale też pieniędzy, ponieważ ceny usług w naszej Kancelarii EUROLEGE są ustalane na niskich poziomach względem stawek proponowanych w stacjonarnych kancelariach prawnych.

UWAGA! Wstępna analiza prawna jest u nas całkowicie bezpłatna i do niczego nie zobowiązuje. W jej ramach uzyskujesz darmową analizę dokumentów i poradę prawnika – specjalisty.

Potrzebujesz pomocy prawnej? Zadzwoń do nas lub napisz jeszcze dzisiaj. Możesz również wysłać do nas zgłoszenie przez formularz kontaktowy. Zadzwonimy do Ciebie najpóźniej kolejnego dnia roboczego i ustalimy jak możemy Ci pomóc.

Skontaktuj się z nami:


4.8/5 - (51 votes)

Kategorie: Cyberbezpieczeństwo

O Autorze

Kancelaria Eurolege

Kancelaria z wieloletnią praktyką w sprawach o zapłatę z powództwa banków, firm pożyczkowych i windykacyjnych (funduszy sekurytyzacyjnych). Pomaga osobom zadłużonym, których sprawy są na etapie przedsądowym (windykacyjnym), jak również sądowym i egzekucji komorniczej.

Zostaw komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Komentarze

dawid pisze:

Prosze o pomoc dziewczyna lub facet mnie szantażuje abym jeszcze pieniądze wysłał mamproblem nie wiem co zrobić

Kancelaria EuroLege pisze:

Czy są jakieś podstawy do tego, aby miał Pan cokolwiek płacić osobom, które chcą od Pana pieniądze?

XXX pisze:

Pojawiło się nowe oszustwo na BITICODES. Wiele stron prezentuje fałszywe artykuły o zalecie, legalności tego projektu i zyskach jakie można osiągnąć. W treści artykułu są linki do zarejestrowania się i po podaniu numeru telefonu i adresu e-mail zaczyna się praca nad oszukaniem potencjalnej ofiary. Trzeba zasilić konto blikiem. Zgłasza się doradca który opowiada jak zarabiać na platformie https://webtrader.hightrustcap…. Widzimy wtedy jak nasze zyski rosną w ciągu zaledwie kilku minut. Po tym „teatrzyku” informuje nas, że konto które posiadamy jest ograniczone limitem zysku do 8% i aby zarabiać dalej musimy zmienić konto wpłacając kolejne pieniądze. Przy jakiekolwiek próbie wypłaty pojawiają się astronomiczne opłaty a doradca staje się agresywny. Firma znajduje się w Londynie.Briteless street 11 – zapewne fałszywy. OSTRZEGAM WSZYSTKICH TO TOTALNE OSZUSTWO

Justyna pisze:

Dzień dobry,
za pośrednictwem vinted kupiłam perfumy, które okazały się być podróbkami. płatność była przelewem i blikiem. Użytkownik atakuje mnie sugerując, że chcę wyłudzić pieniądze i żąda bym przedstawiła film z rozpakowywania paczki.
mam numer telefonu i numer konta. czy jest jakaś szansa na powodzenie tej sprawy?

Kancelaria EuroLege pisze:

Pani Justyno, w takiej sytuacji może Pani poszukać pomocy u miejskiego (powiatowego) rzecznika praw konsumenta. Jeśli natomiast czuje Pani, że jest to oszustwo to oczywiście może Pani zgłosić sprawę organom ścigania (policja, prokuratura)

Justyna pisze:

Witam, 2 tygodnie temu zakupiłam artykuły szkolne na stronie sklepu internetowego. Do tej pory nie otrzymałam towaru. W internecie wyczytałam że to częsta praktyka tego sklepu. Wartość może jest śmieszna, bo nieco ponad 40 zł, ale brak kontaktu ze strony sklepu tak mnie irytuje że zastanawiam się czy można to gdzieś zgłosić? Wiem że kiedyś zajmowano się tylko sprawami powyżej 50 zł. Z góry dziękuję za odpowiedź

Kancelaria EuroLege pisze:

Pani Justyno, powinna Pani wezwać sprzedawcę do natychmiastowej realizacji zamówienia z zaznaczeniem terminu realizacji. Jeśli to nie poskutkuje powinna Pani odstąpić od umowy i żądać zwrotu środków. Jeśli środki nie zostaną zwrócone mimo wezwania to możliwe, że wówczas w sprawie będziemy mogli mieć do czynienia z wykroczeniem.

Goska pisze:

Parę dni temu na telegramie znajomą zaczepił face proponując inters.proponowal założyć konto w firmie związanej z finansami (bitkojn).bardzo pięknie czarowa wyciągał informacje prywatne i takie tam łącznie z foto.na szczęście zorientowała się że to oszust.ale teraz zastanawia się czy czasami nie są w stanie wyciągnąć żadnych danych z telefonu

Julia pisze:

Mam problem z bankiem. Oni twierdzą, że pieniądze jest zobowiązany oddać odbiorca na który poszedł przelew.

Kancelaria EuroLege pisze:

Dzień dobry Pani Julio. To sposób obrony banku przed odpowiedzialnością. Nie znamy szczegółów Pani sprawy, ale jeśli padła Pani ofiarą oszusta, który ukradł pieniądze z Pani konta to co do zasady odpowiedzialność za zwrot tych pieniędzy ciąży na banku, który prowadził Pani rachunek. Wynika to z obowiązku banku dbałości o stan środków zgromadzonych na koncie. Zajmujemy się pomocą w tego rodzaju sprawach. Jeszcze dzisiaj napiszemy do Pani maila z prośbą o więcej informacji. Prosimy o stałe monitorowanie swojej skrzynki mailowej. Również w folderze SPAM.

Julia pisze:

Chciałbym dowiedzieć się na jakiej podstawie i z jakiej ustawy wynika, że bank jest zobowiązany do oddania pieniędzy nawet jeżeli odbiorca nie chce oddać po złożeniu reklamacji?

Kancelaria EuroLege pisze:

Wynika to z ustawy o transakcjach płatniczych Pani Julio. Jeśli ma Pani problem tego rodzaju to oczywiście zapraszamy do kontaktu: https://www.eurolege.pl/kontakt/

Julia pisze:

Witam. Zostałam oszukana przez internet, kobieta podszywała się i okradła mnie na 1500 złotych, proponowała sprzedaż telefonu. Korzystała z fałszywych danych oraz zdjęć telefonu. Posiadam jej numer konta oraz numer telefonu na który został wysłany przelew. Działo się to 20.08.2022r.

Kancelaria EuroLege pisze:

Opisywana przez Panią sytuacja to klasyczne oszustwo, a nie cyberoszustwo. W takiej sprawie należy zgłosić sprawę na policję i oczekiwać na skuteczne działania organów ściągania.

Adam pisze:

Policja nic nie zrobi bez uprzedniego udania się do prokuratury albo zlecenia z sądu , łatwiej im mandaty wystawiać jak być pożytecznymi , papierologia ich zjada , brak reform i zacofanie , kasują jadę dla państwa nic więcej , jak umrzesz to przyjadą za trzy dni 🤷…może …

Policja często nie jest w stanie namierzyć sprawców, bo bardzo dobrze się maskują. Nie ma to jednak znaczenia, bo to bank ma obowiązek zwrotu utraconych środków. To wynika wprost z ustawy. Samo zawiadomienie jest jednak istotne z punktu widzenia procesowego. :)

Patrycja pisze:

Czy warto zgłaszać na policję sytuację w której podejrzewamy oszustwo? Otrzymałam na Instagramie wiadomość od jakiejś kobiety, która twierdzi że choruje na raka i chciałaby przekazać komuś 78 tys euro ze swojego konta. Ewidentnie dla mnie oszust. Przestałam teraz odpisywać. Natomiast nie chcę żeby ta osoba kogoś naiwnego naciągnęła(o ile jest to w ogóle kobieta). Chcę to gdzieś zgłosić lecz nie wiem gdzie i czy właśnie ma to sens 🤷‍♀️proszę o radę. Pozdrawiam

Dzień dobry, na pewno może Pani zgłosić sprawę do właściciela platformy, dodatkowo ewentualnie skierować się ze sprawą do organów ścigania, natomiast ciężko określić czy policja będzie chciała wszcząć postępowanie w tej sprawie.

Zofia pisze:

Proszę o telefon

Kancelaria EuroLege pisze:

Dzień dobry Pani Zofio. Nie pozostawiła Pani numery telefonu do kontaktu. W związku z czym jeszcze dzisiaj napiszemy do Pani maila z prośbą o numer telefonu. Prosimy o stałe monitorowanie swojej skrzynki mailowej. Również w folderze SPAM.