Oszustwa internetowe to plaga dzisiejszych czasów. Co roku powodują straty w wysokości milionów złotych. Uderzają w przypadkowe ofiary, użytkowników internetu, którzy podczas ataku tracą oszczędności swojego życia. Celem są nie tylko pieniądze, ale także dane, które wykorzystywane są do dalszych oszustw.

Czym jest oszustwo internetowe?

Cyberprzestępstwa mają wiele oblicz, jednak jedną wspólną cechę: wszystkie odbywają się w środowisku internetu. Przestępcy korzystają z tego, że to właśnie użytkownik jest najsłabszym ogniwem i wykorzystują różnego rodzaju metody, które wciąż udoskonalają. Jednak do najpopularniejszych oszustw należą:

  • Phishing
  • Scam
  • Oszustwo nigeryjskie
  • Sprzedaż nieistniejących towarów

Phishing to metoda, która obejmuje całą masę różnych działań. Jednak sama technika polega na podszywaniu się pod inną osobę lub instytucję i nakłanianie użytkownika do odwiedzenia danej strony internetowej, która została stworzona przez cyberprzestępców celem pozyskania danych.

Scam to bardziej wyrafinowane oszustwo. Przestępca wykorzystuje naiwność i emocje drugiego człowieka wzbudzając w nim zaufanie. Wszystko po to aby później łatwiej było nim manipulować i np. poprosić o przelew na ustaloną kwotę pieniędzy. Oszustwo nigeryjskie to odmiana scamu, jednak zyskało swoją osobną, oddzielną kategorię ze względu na to, że ten schemat działania był wielokrotnie wykorzystywany. Co gorsza, z powodzeniem. Ofiara dowiaduje się, że może pomóc podczas transferu sporej sumy pieniędzy, a jedynym koniecznym krokiem jest wpłata niewielkiej sumy za ten właśnie transfer. W perspektywie ofiara ma zyskać dużo więcej, gdyż oferowany jest jej % od kwoty transferowanej.

Sprzedaż nieistniejących produktów to mniej efektowny sposób, w porównaniu do poprzednich, jednak niezwykle skuteczny. Często sprzedawcy na portalach aukcyjnych wystawiają przedmioty w okazyjnej cenie i oferują wysyłkę za pobraniem po wpłacie zaliczki lub ustalonej kwoty, która miałaby pokryć koszt przesyłki. Czasami zdarzają się także oszuści, którzy tworzą fałszywe sklepy internetowe, w których towar jest tylko w wirtualnej rzeczywistości, a danych kontaktowych próżno szukać. 

Cyberataki przybierają coraz to nowe formy i nie zawsze udaje się w porę wykryć, że jest to oszustwo. Jednak edukacja jest podstawą do bezpieczeństwa w sieci. Warto wziąć pod uwagę to, że tego typu ataki naprawdę mogą przytrafić się każdemu.

Zgłoszenie oszustwa internetowego krok po kroku

Przestępstwa internetowe ścigane są na wniosek osoby poszkodowanej. Oznacza to, że bez zgłoszenia, organy nie mogą nic zrobić. Oczywiście, warto pamiętać o tym, że tego typu przestępstwa są trudne do wykrycia, jednak zawsze mamy prawo do ich zgłoszenia.

Kto może zgłosić oszustwo internetowe?

Do złożenia zawiadomienia o przestępstwie uprawniona jest każda osoba, która posiada taką informację. 

Gdzie zgłosić oszustwo internetowe?

Zgłoszenie podejrzenia popełnienia przestępstwa można zgłosić zarówno osobiście jak i zdalnie. Osobiście można dokonać tego najbliższej jednostce Policji, w prokuraturze. W taki sposób można zgłosić zawiadomienie ustne, które zostanie spisane przez policjanta lub prokuratora w formie protokołu. Zdalnie natomiast można zgłosić oszustwo za pomocą strony internetowej: https://www.gov.pl/web/gov/zglos-przestepstwo

Możliwe jest także zgłoszenie pisemne i wysłanie na adres prokuratury lub jednostki policji. W takim przypadku powinno ono spełniać wymogi pisma procesowego, czyli zawierać:

  • Dane organu, do którego kierowane jest pismo
  • Dane osoby zgłaszającej oszustwo
  • Szczegółowy opis sprawy, której dotyczy pismo
  • Datę i podpis osoby składającej zawiadomienie

Padłeś ofiarą oszustwa i skradziono z twojego konta pieniądze?

Możesz odzyskać wszystkie środki!

Już teraz zgłoś się po darmową konsultację prawną! Nasz prawnik ustali jak możemy Ci pomóc.

Zbieraj dowody, działaj szybko

Przy oszustwach internetowych czas ma ogromne znaczenie. Cyberprzestępcy potrafią szybko usunąć fałszywe strony czy sklep internetowe, a także wymazać prowadzoną korespondencję. Jednak każda aktywność w sieci pozostawia cyfrowy ślad. Kiedy zorientujesz się, że masz do czynienia z przestępstwem zabezpiecz możliwe jak najwięcej dowodów. Wydrukuj korespondencję, wiadomości e-mail, a także dokładny adres strony internetowej. Ważny jest każdy szczegół, który może doprowadzić do rozwiązania sprawy.

Możesz zostać także poproszony o wgląd do komputera. Nie zmieniaj nic, nie usuwaj plików, może okazać się, że ślad znajduje się na dysku twardym. Jeżeli oszustwo dotyczy sprzedaży nieistniejących produktów internetowych warto posiadać korespondencję z działań, które podejmowane były na własną rękę w celu odzyskania wpłaconej kwoty. 

Zgłoś incydent, aby ochronić pozostałych użytkowników

Poza próbą odzyskania swoich dóbr warto pomyśleć także o zabezpieczeniu innych użytkowników internetu. Można tego dokonać zgłaszając incydent dotyczący działań w internecie do zespołu CSIRT NASK, który zajmuje się badaniem i blokowaniem tego typu oszustw. Zespół działa w ramach Państwowego Instytutu Badawczego. Na stronie 

https://incydent.cert.pl/ dostępny jest formularz, który umożliwia wysłanie zgłoszenia o niebezpiecznym incydencie. Do NASK możesz zgłosić:

  • otrzymaną niebezpieczną wiadomość wraz z załącznikami
  • linki do podejrzanych stron internetowych
  • fałszywe sklepy internetowe
  • nielegalne treści
  • błędy w oprogramowaniu

Jak odzyskać pieniądze od oszustów internetowych? 

Oszustwa internetowe są ciężko wykrywalne. Często sprawcy nie udaje się pociągnąć do odpowiedzialności. Nie oznacza to jednak, że nie należy nic z tym robić.

Duże serwisy takie jak Allegro czy PayPal mają specjalne programy ochrony kupujących i sprzedających. Jeżeli problem wystąpił na jednej z takich stron to warto zgłosić problem także do administracji serwisu. 

Należy pamiętać także, że jeżeli w ramach oszustwa została obciążona Twoja karta kredytowa, to zawsze masz prawo do złożenia reklamacji w banku, która nazywana jest chargeback. Szczególnie, jeśli oszustwo dotyczyło sprzedaży towarów, których nie otrzymałeś. Po złożeniu takiej reklamacji otrzymasz specjalny numer, który będzie potwierdzeniem otwarcia sprawy. Cała procedura jest czasochłonna, gdyż może potrwać nawet ponad miesiąc, jednak prawda jest taka, że nic na tym nie tracisz. Możesz tylko zyskać. Warto więc skorzystać z tego rozwiązania. 

Kiedy chargeback nie działa?

Możliwość reklamacji dotyczy wyłącznie transakcji wykonywanych za pomocą kart płatniczej. Oznacza to, że jeżeli dokonałeś płatności za pomocą przelewu lub operacji BLIK to niestety nie masz podstawy do zgłoszenia. Jednak nie oznacza to, że nie ma szans na odzyskanie utraconych pieniędzy.

W bardziej skomplikowanych przypadkach przyda się ocena prawna. Prawnik, który specjalizuje się w przestępstwach w sieci oceni możliwości i przedstawi możliwe do podjęcia kroki. Przeważnie każda tego typu sprawa wiązać się będzie ze złożeniem do sądu wniosku przeciwko bankowi, w którym zostanie on wezwany do zapłaty. W naszej kancelarii EUROLEGE posiadamy zespół specjalistów, który zajmuje się tego typu sprawami. 

Cyberoszustwa – gdzie szukać pomocy?

Dzięki modelowi współpracy zdalnej możemy reprezentować klientów przed każdym sądem w Polsce. Kolejną zaletą tego rozwiązania jest szybka analiza sprawy, która w przypadku cyberprzestępczości jest wyjątkowo istotna. Potrzebujesz pomocy? Skontaktuj się z nami za pomocą formularza kontaktowego lub telefonicznie. Wstępna analiza sprawy jest zawsze darmowa.

Skontaktuj się z nami:


5/5 - (36 votes)

Kategorie: Cyberbezpieczeństwo

O Autorze

Kancelaria Eurolege

Kancelaria z wieloletnią praktyką w sprawach o zapłatę z powództwa banków, firm pożyczkowych i windykacyjnych (funduszy sekurytyzacyjnych). Pomaga osobom zadłużonym, których sprawy są na etapie przedsądowym (windykacyjnym), jak również sądowym i egzekucji komorniczej.

Zostaw komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.