Policja ostrzega przed wyłudzeniami z wykorzystaniem płatności mobilnych. Oszustwo na BLIK to jedna z częściej spotykanych metod przestępców w ostatnim czasie. Przestępcy zazwyczaj korzystają ze starych i sprawdzonych metod, jedynie dostosowują je do nowych technologii i trendów. Oszustwo na BLIK jest zatem nową odsłoną metody wyłudzenia pieniędzy przez podszywanie się pod inną osobę. W tym poradniku wyjaśniamy na czym polega ten sposób kradzieży i jak się nim bronić.

Metoda wyłudzenia pieniędzy na BLIK.

Opisywane w tym artykule oszustwo na BLIK przypomina trochę starą metodę oszustwa na wnuczka. Nie jest zatem niczym nowym, zmieniła się jedynie technologia. Ten rodzaj wyłudzenia dotyczy również stosunkowo niższych kwot, co wynika z limitów wydatków dziennych i jednorazowych w aplikacji BLIK.

Oszustwo na BLIK polega na wyłudzeniu kodu do płatności, najczęściej z wykorzystaniem komunikatorów, bądź kont w serwisach społecznościowych. Z potencjalną ofiarą kontaktuje się cyberprzestępca i podszywając się pod członka rodziny lub znajomego prosi o pilną pożyczkę. Nie jest to kradzież danych osobowych, tylko raczej kradzież tożsamości. Aby zrealizować swój cel namawia do wygenerowania kodu płatności telefonem, a następnie przesłania go „znajomemu”.

Niestety cofnięcie przelewy wykonanego tą metodą nie będzie już możliwe. Przestępcy nie przelewają środków na rachunek bankowy. Nie można więc ustalić do kogo powędrowały pieniądze. Zamiast tego natychmiast wpisują uzyskany kod w bankomacie i wybierają gotówkę. Często też udają, że przesłany kod nie zadziałał i proszą o jego powtórne wygenerowanie. Tym prostym sposobem dokonują dwukrotnej kradzieży z konta jednej ofiary.

Jak przebiega oszustwo na BLIK? Najpopularniejsze przykłady.

Liczne osoby, które zgłosiły się na policję z zawiadomieniem popełnienia przestępstwa oszustwa metodą na BLIK podawały różne historie. Zawsze powtarza się fakt, że oszust podszywa się pod kogoś bliskiego. Może to być członek rodziny, ewentualnie bliski lub dalszy znajomy. Łamiąc zabezpieczenia kont w mediach społecznościowych podszywa się pod konkretną osobę. Korzystając z jej tożsamości kontaktuje się z potencjalną ofiarą za pośrednictwem komunikatora np. Messenger, Whatsapp. Zawsze swoją prośbę motywuje chwilową ale bardzo pilną potrzebą gotówki.

Pilna pożyczka

Przestępca włamuje się na konto w mediach społecznościowych rodziny ofiary. Pisze o potrzebnie pilnej pożyczki na kwotę kilkuset złotych i wygenerowanie kodu BLIK. Sytuacja jest wyjątkowa, a pożyczkę obiecuje zwrócić za kilka dni. Ponieważ korzysta z tożsamości bliskiej osoby nieświadoma ofiara nie widzi konieczności dodatkowej weryfikacji.

Zgubienie lub kradzież portfela

Przestępca kontaktuje się z ofiarą i przekonuje, że zgubił portfel a potrzebuje gotówki. Sprawa jest pilna, bo zatankowany samochód stoi na stacji przy dystrybutorze. Czasami też udaje, że portfel został skradziony wraz z dokumentami i potrzebuje pieniędzy np. na taksówkę. W takich okolicznościach, gdy w grę wchodzą emocje i trzeba szybko działać, ofiara nie weryfikuje okoliczności ani tożsamości osoby kontaktującej się z nią.

Blokada konta i chwilowy brak pieniędzy

Przestępca podszywając się pod bliskiego ofiary informuje, że nie może się zalogować do konta. Chce zrobić przelew na niewielką kwotę, np. 8,99 zł ale ma z tym problem. Prosi więc o podanie kodu BLIK, aby sfinalizować transakcję. W rzeczywistości kwota pobierana z konta wynosi 899,00 zł. Wiele osób na tym etapie nie weryfikuje już kwoty płatności, albo działa szybko i mechanicznie. Kątem oka widzi tylko cyfry 8-9-9, o których była przecież mowa. Okazuje się to być bardzo kosztowną pomyłką.

Pracownik banku

Jeden ze scenariuszy, które nie pojawiają się zbyt często. W tym przypadku z ofiarą kontaktuje się rzekomy pracownik banku. W rozmowie telefonicznej oszust informuje, że wykryto próbę zaciągnięcia zobowiązania na rachunek tej osoby. Może to być nieautoryzowany przelew bankowy albo pożyczka przez Internet. Aby potwierdzić tożsamość klienta, prosi o podanie informacji dotyczących stanu rachunku, wysokości zgromadzonych środków itd. Nieświadoma ofiara udziela wszystkich informacji, bo przecież chodzi o jej dobro. Następnie przestępca prosi o wygenerowanie kodu BLIK, który pomoże w zdemaskowaniu oszusta. Kod ten posłuży oczywiście do pobrania pieniędzy z bankomatu.

DOSTAŁEŚ Z SĄDU NAKAZ ZAPŁATY?
Nie czekaj aż pojawi się komornik! Masz tylko 14 dni, aby się odwołać i anulować dług.
Nasz prawnik bezpłatnie ustali czy masz możliwość oddłużenia oraz jak możemy Ci pomóc.
Aby porozmawiać z konsultantem wypełnij formularz i wyślij zgłoszenie.
WYPEŁNIJ FORMULARZ

Jak uniknąć oszustwa na BLIK?

Jest kilka podstawowych zasad, których wdrożenie pozwoli uniknąć nie tylko oszustwa na BLIK. Co więcej, dzięki nim mamy szansę uniknąć kradzieży danych osobowych, wyłudzeń na OLX itp.

Zawsze weryfikuj rozmówcę rozmówcę.

Gdy złodziej podszywa się pod pracownika banku, to rozłącz się i oddzwoń na oficjalną infolinię tej instytucji. Jeżeli wiadomość pochodzi od kogoś ze znajomych lub rodziny, to zadzwoń do tej osoby bezpośrednio. W ten sposób szybko zweryfikujesz, że rozmówca jest faktycznie jest tą osobą, za którą się podaje.

Ostrzeż znajomych i rodzinę

Jeżeli zauważysz, że doszło do włamania na twoje konto w mediach społecznościowych od razu poinformuj osoby w gronie znajomych. Napisz do nich wiadomości z ostrzeżeniem, nie tylko w prywatnej konwersacji, ale też na stronie głównej konta.

Nie podawaj kodu BLIK

Nie podawaj kodu BLIK drogą elektroniczną nikomu, kto do ciebie napisze lub zadzwoni. Nigdy nie wiesz kto jest po drugiej stronie. Instytucje bankowe mają różne metody weryfikacji tożsamości, ale żadna z nich nie wymaga podawania kodu BLIK.

Bądź na bieżąco

Policja, instytucje państwowe oraz media regularnie informują o nowych metodach kradzieży pieniędzy przez Internet. Oszuści nieustannie udoskonalają swój warsztat działań i dostosowują go do panujących trendów i technologii. Jeszcze niedawno nikt nie słyszał o oszustwie na OLX i przelewie na kartę kredytową (nie ma czegoś takiego!). Dzisiaj ten rodzaj wyłudzenia jest plagą w popularnym portalu ogłoszeniowym.

Im bardziej będziesz świadomy zagrożeń i sposobów działania cyberprzestępców, tym większa szansa, że nie staniesz się ich kolejną ofiarą. W miarę możliwości przekazuj informacje o tego rodzaju przestępstwach osobom najbliższym, edukuj i uświadamiaj.

Jestem poszkodowany oszustwem na BLIK. Co mam zrobić?

Jeżeli padłeś ofiarą przestępstwa wyłudzenia na BLIK, albo innej dowolnej metody, to niezwłocznie zgłoś się na policję. W tym przypadku masz niestety nikłe szanse, że uda się odzyskać gotówkę. Możesz także złożyć reklamację do banku, w którym prowadzone jest konto. Bank ma 30 dni na udzielenie odpowiedzi. Z reguły instytucje finansowe odmawiają uznania reklamacji i zwrotu utraconych środków. Argumentują to tym, że ofiara nie zachowała należytej staranności i udzieliła dostępu do rachunku nieuprawnionej osobie. Warto jednak spróbować, reklamacja przecież nic nie kosztuje.

Zgłoszenie przestępstwa ma jednak znaczenie z innego powodu. Będzie istotnym dowodem w przypadku, gdy przy okazji doszło do kradzieży twoich danych osobowych. Wyłudzone dane mogą posłużyć później do tego, aby oszust zaciągnął kredyt na skradziony dowód albo pożyczkę przez Internet.

Kradzież danych i wyłudzenie pożyczek. Gdzie szukać pomocy?

Jeżeli padłeś ofiarą przestępstwa kradzieży danych osobowych, to istnieje duże ryzyko, że złodzieje zaciągną kredyty i pożyczki na twój rachunek. Wiele osób dowiaduje się o tym fakcie dopiero od komornika. W dokumentach cyberoszuści wpisują niewłaściwe dane adresowe. Z tego względu ewentualna korespondencja z sądu nie dociera do poszkodowanego adresata. Dopiero na etapie egzekucji, gdy komornik ustali adres pozwanego, sytuacja staje się jasna.

Od strony prawnej proces oddłużania z kredytów i chwilówek jest bardzo złożony. Wymaga doświadczenia procesowego oraz wiedzy z wielu dziedzin. Zależnie od etapu na jakim znajduje się twoja sprawa, muszą zostać dobrane odpowiednie metody antywindykacyjne.

Z pomocy naszej kancelarii Eurolege skorzystało ponad 7000 osób. Anulowaliśmy długi na łączną kwotę 85.000.000 zł (osiemdziesiąt pięć milionów złotych)! Jeżeli ktoś wyłudził kredyt lub pożyczkę na twoje dane osobowe, nie czekaj i zacznij działać już dziś.

Skorzystaj z całkowicie darmowej konsultacji prawnej dla osób pozwanych o zapłatę! Nasz prawnik dokładnie przeanalizuje twoją sprawę, zapozna się z dokumentami i ustali jak możemy ci pomóc. Dzięki temu dowiesz się co możemy dla ciebie zrobić i świadomie podejmiesz decyzję co dalej.

Skontaktuj się z nami już dziś. Zadzwoń, napisz lub wyślij zgłoszenie. Nasz konsultant oddzwoni do ciebie:

Tel: 530 333 130
Mail: kontakt@eurolege.pl
Formularz zgłoszeniowy: https://www.eurolege.pl/zapytaj-prawnika/

4.9/5 - (57 votes)
Kategorie: CyberbezpieczeństwoPorady dla dłużników Tagi: Brak tagów

Zostaw komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.


O Autorze

Jacek Andrzejewski

Dyrektor ds. marketingu w Kancelarii EUROLEGE. Doświadczony manager marketingu i sprzedaży z wieloletnią praktyką na kierowniczych stanowiskach w kancelariach prawnych i firmach handlowych o zasięgu ogólnopolskim. Wielokrotnie zasiadał w organach instytucji działających w sektorze NGO.