Przestępcy internetowi nie tracą czasu i wymyślają coraz nowe sposoby oszustw. Jednym z nich jest tytułowe oszustwo na Facebooku. Czym jest oszustwo na Facebooku, na czym ono polega oraz co zrobić kiedy padniemy jego ofiarą? O tym w szczegółach poniżej.

Jakich metod używają oszuści, aby wykraść pieniądze z konta ofiary?

Kiedyś najczęściej spotykanymi metodami oszustów były tzw. oszustwo na wnuczka, na nigeryjskiego księcia czy amerykańskiego generała. Aktualnie przestępcy działający zdalnie – głównie w Internecie – używają innych sposobów. Kradzież pieniędzy z konta obecnie odbywa się obecnie na takie metody jak:

Oczywiście jest wiele innych sposobów działania cyberprzestępców, ale wskazane wyżej występują obecnie najczęściej.

Na czym polega i jak wygląda oszustwo na Facebooku?

Przebieg oszustwa na Facebooku przebiega bardzo podobnie jak innych form oszustw internetowych. Kluczem dla przestępcy jest wzbudzenie zaufania u swojej ofiary, a następnie potrzeby udzielenia pomocy. Wzbudzenie zaufania ofiary przestępcy uzyskują poprzez podszycie się pod osobę znajomą ofiary. Zazwyczaj będzie to jakiś stary znajomy ze szkoły, studiów czy pracy. Zawsze powodem kontaktu jest jakiś problem finansowy. Może to być np. popadnięcie w jakieś przejściowe problemy finansowe, blokada konta bankowego, utrata karty płatniczej czy inne historie związane z brakiem możliwości korzystania z pieniędzy.

Najczęściej przestępca potrzebuje pieniędzy na już. Wzbudza w swojej ofierze poczucie tego, że jeśli mu teraz nie pomoże to będzie miał problem, np. nie zapłaci za zakupy czy bilet do samolotu lub kina. Sytuacja właściwie zawsze jest awaryjna i całkowicie nagła. Nie wskazująca potencjalnie na żaden podstęp. Przestępcy internetowi w takiej sytuacji bardzo chętnie przenoszą wówczas rozmowę do kontaktu za pośrednictwem SMS. Istniejące blokady Facebooka potrafią wykryć wiele nieprawidłowości, np., dziwne linki. Osoba będąca ofiarą zwykle proszona jest przez przestępcę o:

  • podanie kodu BLIK albo
  • kliknięcie w przesłany link i zalogowanie się do swojego banku w celu wykonania transakcji.

W obu przypadkach finałem będzie utrata wszystkich środków na koncie bankowym, a więc kradzież pieniędzy z konta bankowego. Szczególnie niebezpieczny jest drugi model działania przestępcy. Wtedy poza utratą pieniędzy z konta grozi ofierze również możliwość użycia przez oszusta debetu, a nawet spotykamy sytuacje, w której dochodzi do zawierania licznych kredyt i pożyczek online w ramach systemu bankowości internetowej. Takie zjawisko jest niezwykle groźne dla osoby poszkodowanej przestępstwem internetowym. Może okazać się, że w przyszłości nagle pojawi się komornik i zajmie bez żadnego ostrzeżenia np. rachunek bankowy czy wynagrodzenie za pracę.

Jak uniknąć oszustwa na Facebooku?

W związku z tym, że przestępcy internetowi działają bardzo przebiegle, to całkowita ochrona przed ich działaniami nie jest możliwa.  Trzeba jednak zawsze oceniać sytuację na trzeźwo, a nie emocjonalnie. Oszustwo na Facebooku jest możliwe tylko wówczas, gdy zapominasz podstawowej zasady, a więc ograniczonego zaufania.

Co możesz zrobić, aby nie dać się nabrać na oszustwo na Facebooka? Przede wszystkim skieruj kontakt na tradycyjną rozmowę telefoniczną albo przez dowolny komunikator. Jeśli będziesz mieć do czynienia z przestępcą to na pewno nigdy nie wyrazi zgody na to, aby z Tobą porozmawiać. W przypadku unikania rozmowy – pod każdym pretekstem – musisz mieć zawsze na uwadze, iż kontaktująca się z Tobą osoba może nie być w rzeczywistości tym za kogo się podaje.

Oszust ukradł mi pieniądze z konta. Co robić? Od czego zacząć?

W przypadku oszustwa na Facebook jak i każdego innego musisz wiedzieć, że szybkość w podejmowaniu decyzji jest kluczem do pozytywnego załatwienia sprawy. Często też zmniejszenia problemów mogących wystąpić w przyszłości.

Krok 1 – zgłoszenie do banku

W pierwszej kolejności udaj się do banku, który prowadzi Twój rachunek, z którego zniknęły pieniądze. Złóż reklamację. Odpowiedź powinna zostać udzielona przez bank w czasie nie dłuższym niż 2 dni od dnia złożenia pisma. Uczulamy, że w niemal każdym przypadku banki rozpatrują reklamacje negatywnie. Jednak jest to krok niezbędny dla dalszego działania w celu odzyskania pieniędzy. Nie jest również istotne to, że podałeś kod BLIK albo dane do logowania wchodząc na fałszywą stronę internetową banku. To rolą banku jest zwrócić Ci Twoje pieniądze.

Krok 2 – zawiadomienie policji

Następnie musisz złożyć zawiadomienie o możliwości popełnienia przestępstwa oszustwa. Zrobisz to każdej jednostce Policji oraz Prokuratury na terenie całego kraju. Nawet późniejsze niewykrycie sprawcy przestępstwa oraz umorzenie postępowania karnego nie stoi na przeszkodzie odzyskania pieniędzy. Odzyskanie środków zabranych przez przestępcę możliwe w takiej sytuacji tak samo jakby przestępca internetowy został ustalony.

Krok 3 – raport BIK

Ostatnią czynnością jaką musisz zrobić to pobrać raport BIK. W ten sposób dowiesz się jakie zobowiązania, na jaką kwotę i gdzie zaciągnął na Twoje dane oszust internetowy. Wyłudzenie pożyczki i kredytu to jak wspominaliśmy wyżej zjawisko dosyć powszechne, a jednocześnie niezmiernie groźne.

Padłem ofiarą oszustwa w Internecie. Skradziono mi pieniądze z konta. Gdzie zgłosić się o pomoc?

Jeśli już jest po wszystkim, a Twoje konto zostało wyczyszczone do zera to musisz zacząć działać. To samo dotyczy osób, które oszust na Facebooku wykorzystał do zaciągnięcia na ich konto wielu pożyczek i kredytów. Z obu sytuacji można wyjść obronną ręką. Trzeba tylko wiedzieć co zrobić i nie opierać się na zapewnieniach pracowników banku albo Policji, że nic nie da się zrobić. Przeciwnie, w większości przypadków można skutecznie działać i odzyskać pieniądze oraz anulować zaciągnięte przez oszusta kredyty i pożyczki.

Zwykle, aby tego dokonać trzeba złożyć w sądzie pozew. Będzie to pozew o zapłatę albo o unieważnienie umowy kredytu lub pożyczki.

Ktoś oszukał Cię na Facebooku? Straciłeś pieniądze albo masz kredyty i pożyczki, które zaciągnął na Twoje konto oszust internetowy? Napisz do nas lub zadzwoń. Od wielu lat pomagamy osobom mającym spory z instytucjami finansowymi takimi jak banki, firmy pożyczkowe oraz windykacyjne. Przeprowadziliśmy w sądach w całej Polsce już ponad 7500 spraw w obronie naszych Klientów.

Wstępna analiza sprawy wykonywana przez naszego prawnika jest zawsze bezpłatna. Warunki współpracy natomiast są bardzo elastyczne. Ponadto działamy zdalnie, a więc wszystko załatwisz u nas bez konieczności wychodzenia z domu czy pracy.

Zgłoś się już dzisiaj i zobacz jak możemy Ci pomóc!

Tel: 530 333 130
Mail: kontakt@eurolege.pl
Wyślij zgłoszenie: www.eurolege.pl/zgloszenie/


4.8/5 - (45 votes)

Kategorie: Cyberbezpieczeństwo

O Autorze

Kancelaria Eurolege

Kancelaria z wieloletnią praktyką w sprawach o zapłatę z powództwa banków, firm pożyczkowych i windykacyjnych (funduszy sekurytyzacyjnych). Pomaga osobom zadłużonym, których sprawy są na etapie przedsądowym (windykacyjnym), jak również sądowym i egzekucji komorniczej.

Zostaw komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Komentarze

HANNAkupil pisze:

Zakupiłam sukienki na allegro , kurierowi zapłaciłam i po otwarciu stwierdziłam że to chłam , co prawda zdjęcia były podobne , ale jakość najgorsza materiału a zapłaciłam 318 zł , ogłoszenie było na tle firmy Paparazzi Fashion a jak napisałam że oddaje te szmaty , to pani odpisała mi że jest osoba prywatna , że w ogłoszeniu był podany skład materiału i nie zwróci pieniędzy , ona wciąż wystawia ogłoszenia i nie ponosi żadnych konsekwencji , jestem naiwna czy można coś zrobić

Kancelaria EuroLege pisze:

Dzień dobry Pani Hanno. Jeśli czuje się Pani oszukana zawsze może Pani złożyć zawiadomienie o przestępstwie/wykroczeniu oszustwa. Fakt, że dana osoba występowała w tej transakcji jako osoba prywatna, a nie przedsiębiorca nie ma dla bytu oszustwa żadnego znaczenia.

Dorota pisze:

Wistam. Przedwczoraj kupilam telefon na Marketplace zaplacilam za przesylke paczkomatem oraz za telefon koden blik. Nie otrzymalam powisdomienia o wysylce a sprzedawczyni nie odpisuje i nie odbiera telefonu. Posisdam Zdjęcie pierwszej strony dowodu osobistego nr telefonu oraz mail. Co maoge zrobic w tej sprawie? Laczna kwota z przesylka to 415 zł. Sprzedająca dalej wystawia ten tel i pewnie oszukuje innych nazywa się Sara Agnieszka Drabik

Kancelaria EuroLege pisze:

Pani Doroto, jeśli faktycznie tak się stało to należy zgłosić sprawę organom ścigania (policja, prokuratura) Być może padła Pani ofiarą pospolitego oszustwa. Nie jest to cyberopszustwo w ścisłym tego słowa znaczeniu, ale oszustwo pospolite przy wykorzystaniu Internetu.

Aneta pisze:

Dzień dobry znalazłam pracę przez internet pań mi zaproponował zainwestowanie pewnej kwoty 300 zł zrobilam przelew pań mi napisał że jeszcze weryfikacja musi być 300 zł przelałam i cisza oni inwestycji a ni zwrotu pieniędzy o które prosiłem co mam zrobić?

Pani Aneto, z tak krótkiego opisu nie jesteśmy w stanie ocenić, czy w tym przypadku uda się odzyskać środki. Aby to stwierdzić, to nasz prawnik musi się zapoznać z okolicznościami zdarzenia. Napiszemy do Pani na adres email podany w komentarzu. Taka wstępna konsultacja prawna jest darmowa i do niczego nie zobowiązuje. :)

Anna pisze:

Zamowilam buty.Ta pani chciala zeby wplacic na konto to dopiero wysle. Nie ma butow i pieniedzy .Co mam zrobic.Ta kobieta ma fb .Nazywa sie Elzbieta Lenartowicz.

Dzień dobry Pani Anno, z opisu sprawy wynika, iż prawdopodobnie została Pani oszukana poprzez fałszywego/nieuczciwego sprzedawcę usług lub towarów. Niestety w takiej sytuacji pomóc będą mogły wyłącznie organy ścigania, tj. policja oraz prokuratura. Należy zatem zgłosić sprawę na policję wyjaśniając, iż doszło do zapłaty za towar lub usługę, której nigdy Pani nie otrzymała. Obowiązujące przepisy nie pozwalają nam na dochodzenie zwrotu środków od banku w przypadku tego typu oszustwa. Kancelaria pomaga w sprawach, w których doszło do wyłudzenia danych do logowania do bankowości internetowej w wyniku których doszło do kradzieży środków z konta lub wyłudzenia danych osobowych i zawarcia pożyczek lub kredytów.

Małgorzata pisze:

Dzien dobry od kilku dni czekam na odpowiedź od Pana który sprzedał mi serwis porcelanowy wysłałam mu pieniazki na podany numer konta i od wysłania potwierdzenia cisza. Nie ma serwisu ani zwrotu pieniędzy. Co mam robic Dodam iż to osoba z facebook

Kancelaria EuroLege pisze:

Zalecamy ponowienie kontaktu. Jeśli to nie przyniesie spodziewanego rezultatu trzeba złożyć zawiadomienie na Policji o możliwości przestępstwa oszustwa na Pani szkodę. Nie jest wykluczone, że padła Pani ofiarą tradycyjnego oszustwa (złodzieja), który wykorzystuje media społecznościowe do dokonywania przestępstwa.

Alicja pisze:

Zostałam oszukana przez sprzedawcę Fashion House Julu Style, zakupiłam rzeczy, zwróciłam towar w grudniu 2021r i do dnia dzisiejszego nie otrzymałam pieniędzy, nie odbierają telefonu, jak wysłałam wezwanie do zapłaty z pieczatkami kancelarii to Pan zadzwonił, powiedział że na 100 % odda, po czym znów nie odbiera. Jest to kwota prawie 250 zł, jest to dla mnie dużo pieniędzy. Na wszystko mam dowody i przyznanie się do długu. Bardzo proszę o pomoc.
Serdecznie pozdrawiam
Lis Alicja Ewa

Kancelaria EuroLege pisze:

Odpisaliśmy na Pani wpis w poprzednim komentarzu.

Alicja pisze:

Zostałam oszukana przez sprzedawcę Fashion House Julu Style, zakupiłam rzeczy, zwróciłam towar w grudniu 2021r i do dnia dzisiejszego nie otrzymałam pieniędzy, nie odbierają telefonu, jak wysłałam wezwanie do zapłaty z pieczatkami kancelarii to Pan zadzwonił, powiedział że na 100 % odda, po czym znów nie odbiera. Jest to kwota prawie 250 zł, jest to dla mnie dużo pieniędzy. Na wszystko mam dowody i przyznanie się do długu. Bardzo proszę o pomoc.
Serdecznie pozdrawiam
Lis Alicja Ewa

Kancelaria EuroLege pisze:

Pani Alicjo, sprawę zalecamy zgłosić organom ścigania (Policja). Mogło dojść w sprawie do nieprawidłowości jak również do wykroczenia.

Barbara pisze:

Chcę sprawdzić czy nie jestem ofiarą oszusta

Kancelaria EuroLege pisze:

Powinna Pani jak najszybciej uzyskać raport BIK. W takiej sytuacji dowie się Pani czy nie zostały na Panią zaciągnięte kredyty i pożyczki bez Pani wiedzy i woli. Gdyby tak się stało to oczywiście zapraszamy to kontaktu. Pomagamy w tego typu sprawach.