Przestępcy internetowi nie tracą czasu i wymyślają coraz nowe sposoby oszustw. Jednym z nich jest tytułowe oszustwo na Facebooku. Czym jest oszustwo na Facebooku, na czym ono polega oraz co zrobić kiedy padniemy jego ofiarą? O tym w szczegółach poniżej.

Jakich metod używają oszuści, aby wykraść pieniądze z konta ofiary?

Kiedyś najczęściej spotykanymi metodami oszustów były tzw. oszustwo na wnuczka, na nigeryjskiego księcia czy amerykańskiego generała. Aktualnie przestępcy działający zdalnie – głównie w Internecie – używają innych sposobów. Kradzież pieniędzy z konta obecnie odbywa się obecnie na takie metody jak:

Oczywiście jest wiele innych sposobów działania cyberprzestępców, ale wskazane wyżej występują obecnie najczęściej.

Na czym polega i jak wygląda oszustwo na Facebooku?

Przebieg oszustwa na Facebooku przebiega bardzo podobnie jak innych form oszustw internetowych. Kluczem dla przestępcy jest wzbudzenie zaufania u swojej ofiary, a następnie potrzeby udzielenia pomocy. Wzbudzenie zaufania ofiary przestępcy uzyskują poprzez podszycie się pod osobę znajomą ofiary. Zazwyczaj będzie to jakiś stary znajomy ze szkoły, studiów czy pracy. Zawsze powodem kontaktu jest jakiś problem finansowy. Może to być np. popadnięcie w jakieś przejściowe problemy finansowe, blokada konta bankowego, utrata karty płatniczej czy inne historie związane z brakiem możliwości korzystania z pieniędzy.

Najczęściej przestępca potrzebuje pieniędzy na już. Wzbudza w swojej ofierze poczucie tego, że jeśli mu teraz nie pomoże to będzie miał problem, np. nie zapłaci za zakupy czy bilet do samolotu lub kina. Sytuacja właściwie zawsze jest awaryjna i całkowicie nagła. Nie wskazująca potencjalnie na żaden podstęp. Przestępcy internetowi w takiej sytuacji bardzo chętnie przenoszą wówczas rozmowę do kontaktu za pośrednictwem SMS. Istniejące blokady Facebooka potrafią wykryć wiele nieprawidłowości, np., dziwne linki. Osoba będąca ofiarą zwykle proszona jest przez przestępcę o:

  • podanie kodu BLIK albo
  • kliknięcie w przesłany link i zalogowanie się do swojego banku w celu wykonania transakcji.

W obu przypadkach finałem będzie utrata wszystkich środków na koncie bankowym, a więc kradzież pieniędzy z konta bankowego. Szczególnie niebezpieczny jest drugi model działania przestępcy. Wtedy poza utratą pieniędzy z konta grozi ofierze również możliwość użycia przez oszusta debetu, a nawet spotykamy sytuacje, w której dochodzi do zawierania licznych kredyt i pożyczek online w ramach systemu bankowości internetowej. Takie zjawisko jest niezwykle groźne dla osoby poszkodowanej przestępstwem internetowym. Może okazać się, że w przyszłości nagle pojawi się komornik i zajmie bez żadnego ostrzeżenia np. rachunek bankowy czy wynagrodzenie za pracę.

Jak uniknąć oszustwa na Facebooku?

W związku z tym, że przestępcy internetowi działają bardzo przebiegle, to całkowita ochrona przed ich działaniami nie jest możliwa.  Trzeba jednak zawsze oceniać sytuację na trzeźwo, a nie emocjonalnie. Oszustwo na Facebooku jest możliwe tylko wówczas, gdy zapominasz podstawowej zasady, a więc ograniczonego zaufania.

Co możesz zrobić, aby nie dać się nabrać na oszustwo na Facebooka? Przede wszystkim skieruj kontakt na tradycyjną rozmowę telefoniczną albo przez dowolny komunikator. Jeśli będziesz mieć do czynienia z przestępcą to na pewno nigdy nie wyrazi zgody na to, aby z Tobą porozmawiać. W przypadku unikania rozmowy – pod każdym pretekstem – musisz mieć zawsze na uwadze, iż kontaktująca się z Tobą osoba może nie być w rzeczywistości tym za kogo się podaje.

Oszust ukradł mi pieniądze z konta. Co robić? Od czego zacząć?

W przypadku oszustwa na Facebook jak i każdego innego musisz wiedzieć, że szybkość w podejmowaniu decyzji jest kluczem do pozytywnego załatwienia sprawy. Często też zmniejszenia problemów mogących wystąpić w przyszłości.

Krok 1 – zgłoszenie do banku

W pierwszej kolejności udaj się do banku, który prowadzi Twój rachunek, z którego zniknęły pieniądze. Złóż reklamację. Odpowiedź powinna zostać udzielona przez bank w czasie nie dłuższym niż 2 dni od dnia złożenia pisma. Uczulamy, że w niemal każdym przypadku banki rozpatrują reklamacje negatywnie. Jednak jest to krok niezbędny dla dalszego działania w celu odzyskania pieniędzy. Nie jest również istotne to, że podałeś kod BLIK albo dane do logowania wchodząc na fałszywą stronę internetową banku. To rolą banku jest zwrócić Ci Twoje pieniądze.

Krok 2 – zawiadomienie policji

Następnie musisz złożyć zawiadomienie o możliwości popełnienia przestępstwa oszustwa. Zrobisz to każdej jednostce Policji oraz Prokuratury na terenie całego kraju. Nawet późniejsze niewykrycie sprawcy przestępstwa oraz umorzenie postępowania karnego nie stoi na przeszkodzie odzyskania pieniędzy. Odzyskanie środków zabranych przez przestępcę możliwe w takiej sytuacji tak samo jakby przestępca internetowy został ustalony.

Krok 3 – raport BIK

Ostatnią czynnością jaką musisz zrobić to pobrać raport BIK. W ten sposób dowiesz się jakie zobowiązania, na jaką kwotę i gdzie zaciągnął na Twoje dane oszust internetowy. Wyłudzenie pożyczki i kredytu to jak wspominaliśmy wyżej zjawisko dosyć powszechne, a jednocześnie niezmiernie groźne.

Padłem ofiarą oszustwa w Internecie. Skradziono mi pieniądze z konta. Gdzie zgłosić się o pomoc?

Jeśli już jest po wszystkim, a Twoje konto zostało wyczyszczone do zera to musisz zacząć działać. To samo dotyczy osób, które oszust na Facebooku wykorzystał do zaciągnięcia na ich konto wielu pożyczek i kredytów. Z obu sytuacji można wyjść obronną ręką. Trzeba tylko wiedzieć co zrobić i nie opierać się na zapewnieniach pracowników banku albo Policji, że nic nie da się zrobić. Przeciwnie, w większości przypadków można skutecznie działać i odzyskać pieniądze oraz anulować zaciągnięte przez oszusta kredyty i pożyczki.

Zwykle, aby tego dokonać trzeba złożyć w sądzie pozew. Będzie to pozew o zapłatę albo o unieważnienie umowy kredytu lub pożyczki.

Ktoś oszukał Cię na Facebooku? Straciłeś pieniądze albo masz kredyty i pożyczki, które zaciągnął na Twoje konto oszust internetowy? Napisz do nas lub zadzwoń. Od wielu lat pomagamy osobom mającym spory z instytucjami finansowymi takimi jak banki, firmy pożyczkowe oraz windykacyjne. Przeprowadziliśmy w sądach w całej Polsce już ponad 7500 spraw w obronie naszych Klientów.

Wstępna analiza sprawy wykonywana przez naszego prawnika jest zawsze bezpłatna. Warunki współpracy natomiast są bardzo elastyczne. Ponadto działamy zdalnie, a więc wszystko załatwisz u nas bez konieczności wychodzenia z domu czy pracy.

Zgłoś się już dzisiaj i zobacz jak możemy Ci pomóc!

Tel: 530 333 130
Mail: kontakt@eurolege.pl
Wyślij zgłoszenie: www.eurolege.pl/zgloszenie/


4.8/5 - (45 votes)

Kategorie: Cyberbezpieczeństwo

O Autorze

Kancelaria Eurolege

Kancelaria z wieloletnią praktyką w sprawach o zapłatę z powództwa banków, firm pożyczkowych i windykacyjnych (funduszy sekurytyzacyjnych). Pomaga osobom zadłużonym, których sprawy są na etapie przedsądowym (windykacyjnym), jak również sądowym i egzekucji komorniczej.

Zostaw komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Komentarze

Barbara pisze:

Chcę sprawdzić czy nie jestem ofiarą oszusta

Kancelaria EuroLege pisze:

Powinna Pani jak najszybciej uzyskać raport BIK. W takiej sytuacji dowie się Pani czy nie zostały na Panią zaciągnięte kredyty i pożyczki bez Pani wiedzy i woli. Gdyby tak się stało to oczywiście zapraszamy to kontaktu. Pomagamy w tego typu sprawach.