Przestępcy działający w Internecie nie ustają w wysiłkach i wymyślają coraz to bardziej podstępne modele działania. Tym razem chcemy opisać próbę wyłudzenia danych, z którą spotkał się jeden z czytelników naszego bloga. Chodzi o SMS-owe oszustwo na PGE. Jak wygląda SMS, na co zwracać uwagę czego nie robić oraz co zrobić jak daliśmy się oszukać w poniższym materiale. Zobacz jak wygląda prawdziwa windykacja PGE.

UWAGA! Zostałeś oszukany przez cyberprzestępców? Skradziono Twoje pieniądze z konta bankowego albo zaciągnięto na Ciebie zobowiązania finansowe? Mimo wielu przykrości jakie Cię spotkały możesz odzyskać pieniądze oraz uzyskać finansowy spokój. Jak to zrobić? Napiszemy na końcu artykułu.

Jak wygląda oszustwo na SMS PGE?

Cyberoszuści już od dłuższego czasu zrezygnowali ze stosowanych wcześniej technik. Polegały one na losowym wysyłaniu dużej ilości maili do potencjalnych ofiar. Tak powstały:

  • oszustwo na nigeryjskiego księcia,
  • oszustwo na amerykańskiego generała,
  • oszustwo na Clinta Eastwooda.

Stosowane obecnie modele przestępstw internetowych są zdecydowanie bardziej trudne do wykrycia. Polegają w dużej mierze na masowym rozsyłaniu wiadomości SMS do szerokiego grona odbiorców. W tym celu oszuści internetowi podszywają się pod duże i znane marki. Do najczęstszych przypadków należą tutaj:

Wobec tego, że największym dostawcą prądu w Polsce jest PGE, toteż i tutaj przestępcy uznali, że wykorzystanie wiarygodnej marki będzie dobrym pomysłem. Oszustwo na PGE polega na tym, że przestępcy internetowi wysyłają do swoich potencjalnych ofiar wiadomości tekstowe SMS jako wezwanie do zapłaty. W treści wiadomości czytamy, że odbiorca posiada niedopłatę za fakturę i należy ja uiścić klikając w link znajdujący się w SMS. W ten sposób następuje przekierowanie na stronę stworzoną przez cyberoszustów, na której dochodzi do wykradania danych i kradzieży pieniędzy z konta bankowego.

Jak wygląda oszustwo SMS na PGE? Oto zrzut ekranu wykonany przez jednego z naszych czytelników.

Oszustwo PGE fałszywy SMS

Co na temat takich oszustw samo PGE? Jak wygląda elektroniczna windykacja PGE?

Na stronie internetowej operatora PGE, tj.: https://pge-obrot.pl czytamy jasny i wyraźny komunikat:

Oszustwo PGE ostrzeżenie

Wyraźnie już samo PGE wskazuje, że SMS wysyłany rzekomo przez ten podmiot to oszustwo.

Dodatkowo PGE wskazuje na co zwracać uwagę, kiedy otrzymujemy wezwanie do zapłaty drogą elektroniczną (e-mailem). Zawsze w takiej wiadomości znajduje się:

  • numer Klienta,
  • nr faktury/dokumentu wraz z terminem płatności,
  • kwota do zapłaty.

Padłeś ofiarą oszustwa? Skradziono z Twojego konta pieniądze?

Możesz odzyskać wszystkie środki!

Już teraz zgłoś się po darmową konsultację prawną! Nasz prawnik ustali jak możemy Ci pomóc.

Jeżeli takich informacji nie ma, to znaczy, że powinniśmy podejrzewać, iż możemy stać się ofiarą oszustwa. Jak widać, windykacja PGE w zakresie elektronicznym działa w taki sposób, że jesteś w stanie cokolwiek ustalić. Wiadomości SMS wysyłane przez oszustów podszywających się pod PGE nie zawierają żadnych konkretnych informacji.

Gdzie zgłosić oszustwo na PGE?

Operator PGE radzi, aby próby oszustwa zgłaszać mu bezpośrednio. Na stronie internetowej PGE czytamy, że:

„Wszystkie przypadki fałszywych wiadomości są przez PGE na bieżąco monitorowane, a strony zawierające fałszywe linki blokowane. Największy sprzedawca energii przypomina również, aby zawsze weryfikować otrzymywane informacje. Szczegółowe informacje, dotyczące zasad związanych z cyberbezpieczeństwem, można znaleźć tutaj: https://www.gkpge.pl/Oferta/nie-daj-sie-oszukac”.

A co, jeśli kliknęliśmy w link przekierowujący na stronę oszustów? Sytuacja zdecydowanie może się skomplikować. Szczególnie, gdy z fałszywej strony internetowej dokonaliśmy zalogowania do własnej bankowości internetowej i dokonaliśmy płatności. W takiej sytuacji możliwe jest, że straciliśmy pieniądze z konta bankowego. Mało tego, oszuści mogli również zaciągnąć na nasze dane pożyczki i kredyty online. Jest to zjawisko powszechnie występujące w tego typu przypadkach. Można w ten sposób zostać nie tylko okradzionym, ale i dodatkowo zobowiązanym do zapłaty sporych sum pieniędzy. Z doświadczenia Kancelarii EUROLEGE wynika, że kwoty zaciąganych kredytów i pożyczek na skradzione dane osobowe oscyluje zwykle w granicach kilkudziesięciu tysięcy złotych. W takim przypadku sprawę należy zgłosić na policję.

W wyniku oszustwa na PGE skradziono mi pieniądze z konta. Jak mogę je odzyskać?

Zgłoszenie zawiadomienie o możliwości popełnienia przestępstwa oszustwa na policji lub w prokuraturze to pierwszy krok. Konieczny, ale zwykle niewiele dający w praktyce. Cyberprzestępcy świetnie się maskują, a wykrywalność tego rodzaju przestępstw jest dosyć niska. Nie oznacza to, że nie należy zgłaszać każdego czynu. Przeciwnie, trzeba to robić. Nawet umorzenie postępowania karnego z powodu niewykrycia sprawcy oszustwa SMS na PGE jest bardzo ważnym dokumentem. Co najważniejsze, pomaga później odzyskać zrabowane pieniądze przez cyberzłodzieja!

Kiedy z Twojego konta znikają pieniądze zrabowane przez przestępcę internetowego to musisz zgłosić ten fakt bankowi prowadzącemu Twój rachunek. W takiej sytuacji składa się reklamację do banku. Niemal na pewno zostanie ona rozpatrzona negatywnie. Jednak nie ma co się martwić. Tak wygląda właściwie każda sprawa z jaką mieliśmy i mamy do czynienia. Jest to czynność konieczna do tego, aby w dalszym etapie żądać naprawienia wyrządzonych szkód.

Bank odmówił uznania reklamacji w sprawie oszustwa na SMS PGE. Co robić dalej?

W przypadku kradzieży pieniędzy z konta bankowego oraz zaciągania kredytów i pożyczek na dane osobowe ofiary banki zwykle odmawiają uznania reklamacji. Jak wskazaliśmy jest to zjawisko standardowe.

Jednak mało konsumentów wie, że obowiązkiem banku jest zwrócić Klientowi pieniądze na jego konto bankowe. Nawet, gdy kliknął w link pochodzący z fałszywego SMS. Jest to co prawda wina Klienta, ale obowiązkiem banku jest strzec pieniędzy mu powierzonych. Jeśli nie zadbał o to w sposób wystarczający to musi zwrócić środki i wyrównać saldo na rachunku deponenta. Wynika to wprost z przepisów, których niestety konsumenci nie znają i odchodzą z kwitkiem myśląc, że nic nie ugrają! A to wielki błąd.

Jeżeli bank odmawia zwrotu pieniędzy należy złożyć w sądzie pozew. To samo trzeba zrobić, gdy odmowa dotyczy stwierdzenia nieważności pożyczek i kredytów zaciąganych na nasze dane osobowe przez cyberoszustów. Czy uda się w przyszłości złapać prawdziwego przestępcę nie ma tutaj żadnego znaczenia.

Zostałem oszukany na SMS PGE. Jak i gdzie zgłosić się o pomoc?

Jeżeli padłeś ofiarą oszustwa na SMS PGE to pamiętaj, że możesz liczyć na pomoc. W Kancelarii EUROLEGE zajmujemy się takimi sprawami od początku, aż do samego końca. Zapewniamy profesjonalną pomoc włącznie z wytoczeniem powództwa w sądzie przeciwko bankowi. Dzięki naszemu wsparciu możesz poczuć się równorzędnym graczem przeciwko wielkiej instytucji finansowej.

Jak możesz zgłosić swoją sprawę cyberoszustwa do Kancelarii EUROLEGE? W związku z tym, że działamy zdalnie, na terenie całego kraju możesz do nas zadzwonić albo napisać. Istnieje także możliwość wysłania nam zgłoszenia swojej sprawy przez formularz kontaktowy. Najpóźniej kolejnego dnia roboczego oddzwonimy do Ciebie i ustalimy wszystkie szczegóły Twojej sprawy oraz nakreślimy dalsze ramy pomocy. Z naszych usług w zakresie oddłużania skorzystały już tysiące osób. Mamy za sobą ponad 7000 udanych procesów sądowych przeciwko bankom, firmom pożyczkowym oraz windykacyjnym.

Chcesz skorzystać z bezpłatnej, wstępnej analizy swojej sprawy? Oto sposoby szybkiego i bezpiecznego kontaktu z nami:

Tel: 530 333 130
Mail: kontakt@eurolege.pl
Wyślij zgłoszenie: www.eurolege.pl/zapytaj-prawnika/


4.9/5 - (45 votes)

Kategorie: Cyberbezpieczeństwo

O Autorze

Kancelaria Eurolege

Kancelaria z wieloletnią praktyką w sprawach o zapłatę z powództwa banków, firm pożyczkowych i windykacyjnych (funduszy sekurytyzacyjnych). Pomaga osobom zadłużonym, których sprawy są na etapie przedsądowym (windykacyjnym), jak również sądowym i egzekucji komorniczej.

Zostaw komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Komentarze

Dorota pisze:

Otrzymałam dziś sms o takiej samej treści z numeru +48 451 550 905

Nie posiadam podpisanej umowy z PGE więc od razu domyśliłam się, że to oszustwo.

Dobrze, że się Pani zorientowała zawczasu. Często wystarczy samo kliknięcie w link (nie trzeba podawać żadnych danych), aby stracić pieniądze z konta. Pozdrawiamy :)