PayPal to jedna z najbardziej rozpoznawalnych platform transakcji cyfrowych. Istnieje od 1998 roku i wciąż rośnie w siłę. Przychody firmy za rok 2021 wyniosły 3,5 miliarda dolarów. Nic więc dziwnego, że przestępcy internetowi widzą potencjał w atakach na tego typu strony. Z serwisu korzysta ponad 400 milionów użytkowników, którzy poza tym, że trzymają tam swoje środki pieniężne, to posiadają bezpośrednie podłączenie do banków. Choć PayPal podejmuje wiele działań, które mają na celu zapewnienie bezpieczeństwa użytkownikom, to warto zapoznać się z przykładowymi oszustwami, aby być bardziej świadomym konsumentem. 

Jakie są metody oszustwa na PayPal?

Oszuści najczęściej wykorzystują ataki phishingowe, które mają na celu wykradnięcie danych lub stworzenie konta za pomocą tożsamości innego użytkownika. 

Wiadomość e-mail lub SMS z serwisu PayPal

Jedną z najpopularniejszych metod, z której korzystają oszuści jest e-mail lub wiadomość SMS z informacją o ograniczeniu możliwości korzystania z serwisu z powodu wykrycia podejrzanych transakcji. Tego typu wiadomość nie wydaje się być niczym dziwnym, gdyż PayPal rzeczywiście wprowadza ograniczenia, a reakcja ze strony serwisu świadczy jedynie o wysokiej jakości zabezpieczeniach. W wiadomości jest także prośba o kliknięcie w łącze i zalogowanie się, a także zweryfikowanie swoich danych osobowych. Klikając na łącze użytkownik zostaje przeniesiony na stronę, która jest niemal perfekcyjnym odzwierciedleniem oryginalnej strony PayPal. Nieświadomy użytkownik loguje się na tej stronie, a jego dane wpadają prosto w ręce oszustów. 

Niektóre działania są jeszcze bardziej rozszerzone, a ich celem jest kradzież większej ilości danych. W tego typu przypadkach pod pretekstem weryfikacji nietypowej aktywności na koncie strona, która udaje serwis PayPal, prosi o podanie kolejnych danych umożliwiających weryfikację. Prośba dotyczy zarówno danych osobowych jak i tych umożliwiających dostęp do konta bankowego. Bardziej wyrafinowani oszuści proszą także o przesłanie skanu dokumentu tożsamości, który w połączeniu z pozostałymi danymi, daje ogromne możliwości.

Oszustwo związane ze zwrotem nadpłaty

To oszustwo internetowe, które wymierzone jest w osoby prowadzące sprzedaż w Internecie. Tak jak oszustwo na Vinted czy oszustwo na OLX. Polega na tym, że osoba potencjalnie zainteresowana zakupem jednego z produktów dokonuje transakcji. “Omyłkowo” przelewa jednak kwotę wyższą niż wynosi wartość zakupionych przedmiotów. Kontaktując się ze sprzedającym prosi o zwrot nadpłaconej kwoty. Większość osób w takiej sytuacji nie widzi nic złego, więc postanawia przelać na konto oszustwa kwotę nadpłaty. Gdzie w tej sytuacji haczyk? Zaraz po otrzymaniu różnicy oszust anuluje całą pierwotną transakcję. Dzięki temu zyskuje nie tylko kwotę wpłaconą w całości, ale także dodatkowe środki, które przelał mu nieświadomy sprzedawca. 

Sfałszowane potwierdzenia przelewu

Tego typu oszustwo także dotyczy sytuacji sprzedażowej. Kupujący, który jest zainteresowany danym przedmiotem prosi sprzedającego o możliwość zapłaty za pomocą serwisu PayPal oferując kwotę wyższą od tej wyjściowej o kilka procent. Jeżeli sprzedawca zgodzi się na zaproponowane warunki otrzymuje potwierdzenie wykonania przelewu, a czasem także potwierdzenie blokady środków na koncie. Kupujący prosi o opłacenie kuriera i wysłanie przedmiotu. Po tym ma nastąpić przekazanie środków, które chwilowo są chronione przez system bezpieczeństwa. Sprzedawca, który się na to zgodzi będzie stratny nie tylko o towar, ale także o koszty przesyłki.

Prośba o zaliczkę

Opcji na to, czego ma dotyczyć zaliczka jest mnóstwo. Od niesamowitych historii o odziedziczeniu fortuny po bardziej realne kwestie np. zaliczka celem zarezerwowania przedmiotu w okazyjnej cenie czy zaliczka, która miałaby pokryć koszt wysyłki za pobraniem. Teoretycznie jest to zawsze niewielka kwota, co jeszcze bardziej kusi. Często oszust prosi także o wypełnienie formularza z danymi osobowymi. Oczywiście zawsze kończy się to w ten sam sposób. Oszust znika zabierając ze sobą nie tylko wpłaconą zaliczkę, ale także wszystkie dane osobowe, które mogą być wykorzystane do różnych celów. 

Padłeś ofiarą oszustwa i skradziono z twojego konta pieniądze?

Możesz odzyskać wszystkie środki!

Już teraz zgłoś się po darmową konsultację prawną! Nasz prawnik ustali jak możemy Ci pomóc.

Jak rozpoznać oszustwo na PayPal?

Choć oszuści dokładają wszelkich starań do tego, aby tworzone przez nich treści wyglądały identycznie jak oryginalne wysyłane przez serwis PayPal, to zawsze coś pójdzie nie tak. Doświadczone oko zauważy to po dokładnej analizie. Dlatego zawsze warto dokładnie sprawdzać skąd przyszedł dany email. Dobrym sposobem jest także samodzielne wpisanie adresu do przeglądarki i zalogowanie się na konto. Tam można sprawdzić czy doszło do nietypowych zdarzeń, a także przeczytać całą korespondencję z serwisem. Wiadomości, które trafiają do nas mailowo zawsze znajdują się także w centrum zdarzeń na naszym koncie PayPal.

Jak nie paść ofiarą oszustów na PayPal?

Podstawowa zasada to unikanie linków, które pochodzą z nieznanych źródeł i sprawdzanie adresów e-mail, z których dostajesz wiadomości. Zwróć uwagę na treść samej wiadomości. Jeżeli wzywa Cię ona do natychmiastowego działania, powinna wzbudzić w Tobie pewne podejrzenia. Jeżeli masz wątpliwości to zaloguj się na swoje konto i wejdź do centrum wiadomości. Tam również powinna znajdować się wysłana na adres e-mail korespondencja.

Nie wchodź w podejrzane link, który otrzymałeś w wiadomości bez sprawdzenia go. To samo tyczy się wysyłanych załączników. Jeżeli nie masz pewności lepiej ich nie otwierać.

Padłeś ofiarą oszustwa na PayPal? Sprawdź, gdzie należy to zgłosić

Zawsze, kiedy podejrzewasz, że masz do czynienia z oszustwem należy je zgłosić do serwisu. Dzięki temu PayPal ma możliwość zablokowania szkodliwego działania. Nawet kiedy nie dasz się nabrać na nieprawidłowe działanie, pamiętaj, że inny użytkownik może nie być tak samo ostrożny. 

Przy każdej próbie oszustwa warto zmienić hasło do konta i pytania zabezpieczające. 

Aby zgłosić oszustwo w serwisie PayPal dotyczące danej transakcji należy kliknąć w zakładkę Centrum rozstrzygania, a następnie przejść do Zgłoś problem. 

Jeśli natomiast chcesz zgłosić podejrzane wiadomości e-mail to wyślij ich kopię na adres e-mail: phishing@paypal.com.

W przypadku kiedy oszustwo dotyczyło kradzieży danych bankowych pamiętaj o zablokowaniu swojej karty kredytowej i powiadomieniu o zaistniałej sytuacji banku. Jeżeli z Twojego konta już zdążyły zniknąć pieniądze zgłoś reklamację do banku. Konieczna może okazać się także wizyta na komisariacie policji i zgłoszenie tam przestępstwa. 

Oszustwo na PayPal – jak odzyskać pieniądze?

W przypadkach, kiedy oszustwo dotyczy kradzieży pieniędzy z konta, bank przeważnie odmawia zwrotu skradzionej kwoty. Przeważnie argumentuje to niedostatecznym zachowaniem ostrożności i podaniem swoich danych osobowych. Nie poddawaj się, nawet w przypadku odmowy. W naszej kancelarii zatrudniamy specjalistów , którzy na co dzień pomagają osobom, które są ofiarami cyberprzestępców. 

Kancelaria EuroLege pomoże Ci odzyskać skradzione pieniądze

Potrzebujesz pomocy? Zgłoś się do nas. Wykonamy dla Ciebie całkowicie bezpłatną analizę sprawy i pokażemy możliwe rozwiązania. Pracujemy zdalnie, dzięki czemu docieramy do każdego miejsca w Polsce. 

Napisz, zadzwoń lub skontaktuj się poprzez gotowy formularz na stronie internetowej.

Skontaktuj się z nami:


4.9/5 - (57 votes)

Kategorie: Cyberbezpieczeństwo

O Autorze

Kancelaria Eurolege

Kancelaria z wieloletnią praktyką w sprawach o zapłatę z powództwa banków, firm pożyczkowych i windykacyjnych (funduszy sekurytyzacyjnych). Pomaga osobom zadłużonym, których sprawy są na etapie przedsądowym (windykacyjnym), jak również sądowym i egzekucji komorniczej.

Zostaw komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.