Cyberprzestępcy wciąż wymyślają nowe metody na okradanie klientów. Wydawać by się mogło, że ustalenie ich rachunków bankowych, ich zablokowanie, a następnie odzyskanie środków, nie powinno być trudne. W końcu konto w banku wymaga podania szeregu danych i ich weryfikacji. Niestety, w rzeczywistości zweryfikowanie konta bankowego oszusta jest wyjątkowo trudne.
UWAGA! Cyberprzestępcy włamali się na Twoje konto bankowe i kradli Twoje pieniądze? A może zaciągnęli kredyty i pożyczki na Twoje dane osobowe? W przeważającej ilości tego rodzaju spraw można podejmować skuteczne działania mające na celu odzyskanie skradzionych pieniędzy albo ustalenie nieistnienia zawartych umów z bankami i chwilówkami. W Kancelarii EUROLEGE od dłuższego czasu pomagamy ofiarom przestępstw internetowych. Co ważne, w celu uzyskania pomocy nie musisz znać danych sprawcy oszustwa!
Działanie przestępców w tej kwestii zależy tak naprawdę od skali procederu. Transakcje na duże kwoty wymagają odpowiedniego przygotowania i strategii. Najczęściej sprowadza się to do ustalenia siatki przekazu pieniędzy pomiędzy poszczególnymi bankami, w różnych krajach. Przestępcy werbują podstawioną osobę, która na swoje nazwisko zakłada konta bankowe. Następnie dokonują przelewu środków pomiędzy nimi, aby finalnie wypłacić pieniądze. Sprawy, które wymagają zaangażowania służb z różnych krajów i ujawnienia danych osobowych przez poszczególne służby, są bardzo skomplikowane i wyjątkowo czasochłonne. Wymagają także masy cierpliwości i często zaangażowania dodatkowych środków pieniężnych. Nic więc dziwnego, że w większości przypadków, oszuści pozostają bezkarni.
Co więcej, obecnie nie istnieje przepis, który wymaga aby nazwa odbiorcy podana podczas przelewu, była prawidłowa lub w ogóle wpisana. To kolejna szansa dla oszustów, którzy mogą podać całkowicie przypadkowe dane.
Konta bankowe oszustów służą często takim typom oszustw internetowych jak oszustwo na kryptowaluty czy oszustwo na Baltic Pipe.
W Internecie, dostępne są witryny, które umożliwiają zweryfikowanie rachunku bankowego. Jednak nie uzyskamy tam informacji na temat tego, do kogo należy dane konto, gdyż banki nie udostępniają takich informacji. Możemy natomiast dowiedzieć się w jakim banku zostało założone dane konto, a nawet w którym oddziale. Rozbieżności pomiędzy adresem oddziału banku, a miejscem zamieszkania mogą sugerować podejrzliwość, co do uczciwości drugiej strony. Mogą, ale nie muszą.
Numer rachunku bankowego to indywidualny identyfikator danego klienta. Numeracja jest standaryzowana, a każda cyfra ma swoje znaczenie. Każdy numer rachunku w polskim banku składa się z 26 cyfr i nie zawiera liter. Składa się z szesnastocyfrowego numeru rachunku klienta, który poprzedzony jest ośmiocyfrowym numerem rozliczeniowym danego oddziału banku. To właśnie ten ciąg cyfr umożliwia przynajmniej częściową lokalizację konta bankowego oszusta.
Dokonując transakcji w Internecie, szczególnie jeśli po raz pierwszy korzystasz z danego serwisu lub dokonujesz zakupów na większą kwotę, warto zachować ostrożność. Sprawdź dane firmy, zobacz opinie jakie o niej krążą i zweryfikuj czy nikt nie borykał się z problemami związanymi z zakupami tam. Dobrym źródłem informacji są media społecznościowe i fora internetowe. Tam często ludzie wypowiadają się na temat problemów z nieuczciwymi sprzedawcami.
Aukcje internetowe też nie są całkowicie anonimowe. Możesz sprawdzić, jak długo dana osoba posiada konto sprzedawcy i jakie ma opinie.
Najlepsza wersja zdarzeń to taka, w której szybko orientujesz się o tym, że właśnie padłeś ofiarą oszustwa. Masz wtedy możliwość cofnąć przelew. Przeważnie księgowanie przelewów następuje w określonych sesjach, a w międzyczasie środki oczekują na transakcję. Wystarczy, że skontaktujesz się ze swoim bankiem i poinformujesz o zaistniałej sytuacji. Jeśli natomiast pieniądze opuściły już Twój bank, możesz poprosić pracownika placówki o kontakt z bankiem odbiorcy w celu zablokowania możliwości wypłaty kwoty. To także możliwe, jednak pracownicy rzadko wychodzą z taką propozycją samodzielnie, raczej trzeba znać swoje prawa i zdecydowanie tego wymagać.
Sytuacja wygląda nieco inaczej, kiedy płatność odbywała się za pomocą karty kredytowej. W takich przypadkach działa tzw. Chargeback, czyli możliwość zareklamowania większości transakcji, wykonanych kartą kredytową Visa lub Mastercard.
Aby otrzymać zwrot konieczne jest złożenie oficjalnej reklamacji do banku i dostarczenie dowodów w sprawie. Można zrobić to poprzez infolinię, bezpośrednio w oddziale lub wysyłając pisemną reklamację pocztą. Warto pamiętać, że Chargeback obejmuje tylko transakcje dokonane kartą, więc nie zadziała jeśli wykonałeś przelew na konto oszusta lub dokonałeś transakcji za pomocą BLIK.
Jeśli nie udało się zatrzymać przelewu, to kolejną możliwością odzyskania swoich środków, jest wizyta na komisariacie lub w prokuraturze i złożenie zawiadomienia o podejrzeniu przestępstwa. Wiele osób odpuszcza na tym etapie bo wie, że większość przestępstw tego typu po prostu nie da się wykryć i uznają, że zgłoszenie tego to tylko strata czasu. Wcale nie. To konieczny krok, który prowadzi prosto do odzyskania pieniędzy.
Samo zawiadomienie polega po prostu na opisaniu szczegółów zdarzenia, podania swoich danych osobowych i dołączenia posiadanych dowodów. Można to zrobić na miejscu lub wysłać przygotowane dokumenty pocztą, bezpośrednio na adres prokuratury. Jeśli prokurator zajmujący się sprawą uzna, że rzeczywiście mogło dojść do czynu zabronionego, to zleci postępowanie policji. W takim przypadku mogą być także prowadzone dodatkowe czynności wyjaśniające, może więc okazać się, że konieczne będzie złożenie zeznań.
Może okazać się, że bank uzna, że przelaliśmy pieniądze na konto oszusta dobrowolnie i będzie to podstawą do odmowy zwrotu środków. Jednak każdą tego typu sprawę warto dodatkowo skonsultować z prawnikiem, który ma odpowiednie doświadczenie i wiedzę na temat prawa bankowego. Możliwe, iż w Twojej sprawie doszło np. do nieautoryzowanej transakcji płatniczej. Pracownicy banków nie mają często odpowiedniej wiedzy, aby udzielić Ci wyczerpującej informacji. Natomiast reklamacja w banku w przypadku oszustwa zwykle rozpatrywana jest negatywnie. Nie oznacza to jednak nic dla możliwości dochodzenia zwrotu skradzionych pieniędzy.
W naszej kancelarii wstępna analiza sprawy jest zawsze darmowa. Przeanalizujemy dostarczone przez Ciebie dokumenty i sprawdzimy możliwe rozwiązania. To zupełnie niezobowiązujące. Sam zdecydujesz, co dalej. Pracujemy zdalnie, dlatego jesteśmy w stanie pomóc klientom na terenie całego kraju, a także tym, którzy aktualnie przebywają za granicą. Zapraszamy do kontaktu.
Niczym nie ryzykujesz. Zgłoszenie i konsultacja do niczego nie zobowiązują. W każdej chwili możesz się wycofać
Zostaw komentarz