Nikt nie jest nieomylny, instytucje finansowe także popełniają błędy. Najważniejsze jednak jest do tego błędu się przyznać i ponieść jego konsekwencje. Z tym jednak bywa różnie. Na szczęście nad konsumentami czuwają instytucje, które pomagają im w prawnych działaniach i rozwiązywaniu sporów. Jedną z nich jest właśnie Bankowy Arbitraż Konsumencki. Sprawdź jak działa instytucja Arbitra Bankowego i w czym może Ci pomóc.
Odbierz bezpłatną analizę w sprawie sankcji kredytu darmowego. Sprawdź ile możesz zyskać.
Kim jest Arbiter Bankowy?
Bankowy Arbitraż Konsumencki to instytucja, która funkcjonuje przy Związku Banków Polskich i powstała po to, aby pośredniczyć pomiędzy bankami a klientami w sytuacjach spornych. Jego głównym celem jest doprowadzenie do ugodowego rozwiązania sporu, o ile takie jest możliwe. Większość spraw, które prowadzi Arbiter Bankowy, dotyczy nieprawidłowego naliczania odsetek lub innych opłat, a także spraw związanych z nieprawidłowo rozliczonym przedterminowo spłaconym kredytem czy nieprawidłowości w rozliczeniach dotyczących kart bankowych.
Niezależnie od tego czego dotyczy Twoja sprawa, jeśli uważasz że bank nie wywiązał się ze swoich obowiązków i czujesz się pokrzywdzony decyzją, możesz zgłosić się o pomoc do Arbitra Bankowego. Istnieją jednak pewne zasady, co do zgłaszania się po pomoc.
WAŻNE! Wniosek do arbitra bankowego to nie jest to samo co skarga do Rzecznika Finansowego. Arbiter bankowy oraz Rzecznik Finansowy to zupełnie inne, niezależne od siebie instytucje.
Zmniejsz raty kredytu o połowę i odzyskaj spłacone odsetki!
Ponad 70% umów kredytów konsumenckich zawiera błędy i klauzule niedozwolone
Przeanalizujemy Twoją umowę bez żadnych początkowych kosztów i powiemy Ci ile możesz zyskać.
Czym zajmuje się Arbiter Bankowy?
Jak już wiesz, rola Arbitra Bankowego sprowadza się do przedsądowego rozwiązania sporu, o ile istnieje taka możliwość, a jego zadaniem jest pomoc pokrzywdzonym konsumentom. Jednak nie jest ona skierowana do wszystkich. Pomaga on wyłącznie wtedy, kiedy stroną jest bank należący do Związku Banków Polskich lub bank, który dobrowolnie poddał się orzecznictwu Arbitra Bankowego. Natomiast po drugiej stronie musi znajdować się konsument, którego umowa z bankiem nie jest związana z prowadzoną działalnością gospodarczą czy zawodową.
Warto tutaj wspomnieć także o tym, że przed złożeniem wniosku o arbitraż, konieczne jest wykorzystanie wszystkich poprzedzających możliwości. W tym wypadku chodzi o postępowanie reklamacyjne (reklamacja bankowa). Klient, który uważa, że został niesprawiedliwie potraktowany lub ma obiekcje co do rozliczeń, które przedstawił mu bank, musi złożyć reklamację w banku i zaczekać na jej rozpatrzenie. Dopiero po ewentualnym rozpatrzeniu lub otrzymaniu decyzji, która nie byłaby po jego myśli, może przystąpić do kolejnych kroków. Oznacza to, że postępowanie reklamacyjne musi zostać uznane za zakończone, aby móc skorzystać z dalszej pomocy.
Istnieje jeszcze kilka wytycznych, które musi spełniać dana sprawa, aby mogła zostać skierowana do Arbitra Bankowego. Przede wszystkim spór musiał powstać po dniu 1 lipca 2001 roku. Za powstanie sporu uważa się dzień złożenia pierwszej reklamacji. Dodatkowo wartość sporu w przypadku kredytów hipotecznych nie może przekraczać 20 000 złotych, a w przypadku pozostałych spraw 12 000 złotych. Jest to kwota bazowa, do której nie zalicza się kosztów dodatkowych i odsetek.
Arbiter Bankowy nie prowadzi spraw, które związane są ze Skarbem Państwa. Dotyczy to głównie książeczek mieszkaniowych, ale także kredytów które udzielane były z dopłatami ze środków budżetowych.
Jaka jest różnica pomiędzy Arbitrem Bankowym a Rzecznikiem Finansowym? Do kogo się zwrócić?
Na pierwszy rzut oka działalność obu tych instytucji wydaje się być podobna. Obie działają dopiero wtedy, kiedy możliwości reklamacyjne zostaną wyczerpane i zostały stworzone po to, aby pomagać konsumentom w dochodzeniu swoich praw przed instytucjami finansowymi. Istnieje pomiędzy nimi jednak kilka różnic. Podstawową jest to, że Rzecznik Finansowy swoim działaniem obejmuje różne podmioty rynku finansowego, a nie tylko banki. Jego rola sprowadza się jednak do wydania opinii w sprawie, a ostateczna decyzja nadal należy do podmiotu do którego została skierowana. Może się nią sugerować, ale nie musi gdyż nie jest ona wiążąca.
Tutaj pojawia się kolejna istotna różnica. Orzeczenie Arbitra Bankowego jest wiążące i ostateczne dla banku, ale nie dla konsumenta. Oznacza to, że nadal ma on prawo dochodzenia swoich spraw w sądzie, jeśli uważa, że rozstrzygnięcie wydane przez Arbitra Bankowego jest dla niego niekorzystne. Natomiast bank musi bezwzględnie ustosunkować się i nie ma możliwości korzystania z dalszych kroków postępowania.
Jak zwrócić się o pomoc do Arbitra Bankowego? Opłata i inne wymogi.
Każdy wniosek kierowany do biura Arbitra Bankowego podlega opłacie. Jej wysokość zależy od wartości sporu. W przypadku, kiedy spór dotyczy roszczenia, którego wartość jest niższa niż 50 złotych, opłata wynosi 20 złotych. Natomiast w przypadku kiedy przedmiot sporu wynosi więcej niż 50 złotych, konieczne jest wniesienie opłaty w wysokości 50 złotych. Złożenie wniosku i wniesienie opłaty oznacza rozpoczęcie całego procederu. Następnie należy oczekiwać na informację o tym, że sprawa została przyjęta do rozpoznania. Po tej informacji należy odczekać do 90 dni na orzeczenie, które będzie oznaczało zakończenie sporu. W orzeczeniu tym może znajdować się informacja o:
- Rozstrzygnięciu sporu na korzyść konsumenta
- Rozstrzygnięciu sporu na korzyść banku
- Ugodzie pomiędzy stronami
Podstawą do wydania orzeczenia jest analiza przesłanych przez konsumenta dokumentów i informacji, a także danych zebranych od drugiej strony, czyli banku. Dodatkowo jego orzeczenie musi być zgodne z obowiązującymi przepisami prawa i zasadami Kodeksu Etyki Bankowej.
Jak powinien wyglądać wniosek składany do Arbitra Bankowego?
Nie ma jednego, ustalonego wzoru wniosku do Arbitra Bankowego, z którego należy korzystać. Istnieją jednak pewne informacje, które powinny zostać w nim zawarte. Poza podstawowymi danymi wnioskodawcy, w których poza imieniem i nazwiskiem czy adresem zamieszkania należy wpisać także numer telefonu i adres e-mail, należy wpisać także:
- Dane banku, a także oddziału w którym zawarta została umowa, której dotyczy spór
- Wartość przedmiotu sporu
- Określenie przedmiotu sporu wraz z uzasadnieniem i oczekiwanym żądaniem
- Własnoręczny podpis
W załącznikach do wniosku powinno znaleźć się potwierdzenie zakończenia postępowania reklamacyjnego, a także pozostałe dokumenty, które ułatwią rozpatrzenie sprawy. Wypełniony wniosek należy przekazać przez pocztę elektroniczną lub wysłać metodą tradycyjną na adres biura Bankowego Arbitrażu Konsumenckiego.
Orzeczenie Arbitra Bankowego – jakie niesie ze sobą skutki prawne?
Tak jak wspominaliśmy, wydane przez Arbitra Bankowego orzeczenie jest dla banku ostateczne. Co więcej, od momentu wszczęcia postępowania arbitrażowego automatycznie zostaje zawieszony bieg roszczeń i pozostaje w takim stanie aż do zakończenia postępowania. Bank ma obowiązek wykonać orzeczenie wydane przez Arbitra Bankowego i ma na to maksymalnie 14 dni. Konsument natomiast wciąż ma prawo wystąpić na drogę sądową, jeżeli uzna, że zaproponowane rozwiązanie nie jest dla niego korzystne.
Gdzie należy szukać dalszej pomocy?
Samo napisanie pisma do Arbitra Bankowego jest stosunkowo proste, a opłata za jego wniesienie niewielka. Warto więc spróbować swoich sił, nawet samodzielnie i sprawdzić, jaką opinię wyda. Oczywiście tylko w przypadku, kiedy skierowanie takiego wniosku jest zasadne.
Niekiedy bywa jednak tak, że wydane przez Arbitra Bankowego orzeczenie nie jest zgodne z oczekiwaniami klienta i wciąż czuje on niedosyt. W takim przypadku kolejnym krokiem jest skierowanie sprawy na drogę sądową. W tym przypadku zdecydowanie bardziej przyda się pomoc doświadczonego prawnika, który przede wszystkim pomoże w ocenie zasadności składania takiego wniosku, a następnie będzie stanowił wsparcie podczas procesu.
Jeżeli uważasz, że zostałeś niesłusznie potraktowany w sporze z podmiotem z rynku finansowego i pomimo wykorzystania podstawowych możliwości wciąż uważasz, że sprawa nie powinna się tak zakończyć – skontaktuj się z nami. Przeprowadzimy darmową analizę Twojej dokumentacji i sprawdzimy, co można zrobić.
Skorzystaj z darmowej analizy umowy kredytu!
Skontaktuj się z nami:
Niczym nie ryzykujesz. Zgłoszenie i konsultacje do niczego nie zobowiązują. W każdej chwili możesz się wycofać.
Kancelaria Eurolege
Kancelaria z wieloletnią praktyką w sprawach o zapłatę z powództwa banków, firm pożyczkowych i windykacyjnych (funduszy sekurytyzacyjnych). Pomaga osobom zadłużonym, których sprawy są na etapie przedsądowym (windykacyjnym), jak również sądowym i egzekucji komorniczej.
Kategorie:
Wszystkie kategorie:
- Case study (28)
- Cyberbezpieczeństwo (58)
- Kredyty frankowe (62)
- Kredyty hipoteczne (48)
- Porady dla dłużników (435)
- Wiadomości (58)
- Wyroki sądowe (74)
- Wzory i przydatne pisma (101)