Internetowi oszuści nie ustają w wymyślaniu sposobów na łatwy zarobek. W sieci od dłuższego czasu pojawiają się informacje, że cyberprzestępcy stosują oszustwo na InPost, przy wykorzystaniu znanego portalu ogłoszeń OLX oraz aplikacji WhatsApp. Jak zatem wygląda oszustwo na InPost? Co zrobić, aby go uniknąć oraz jak w przypadku utraty pieniędzy je odzyskać? O tym w materiale.

UWAGA! Padłeś ofiarą oszustwa na InPost? Skradziono Ci w ten sposób pieniądze z konta bankowego? Chcesz je odzyskać, a Policja nie może znaleźć sprawcy? W Kancelarii EUROLEGE pomagamy w tego typu sprawach i zapewniamy pomoc doświadczonego prawnika. Jak możesz uzyskać darmową analizę swojej sprawy wyjaśniamy na końcu artykułu.

Jak wygląda oszustwo na InPost?

Oszustwo na InPost nie jest samodzielnym bytem. W przeciwieństwie do większości oszustw internetowych, jak np.:

W przypadku oszustwa na InPost marka znanego doręczyciela nie jest głównym wabikiem cyberoszustów. Tak jak dzieje się to w tradycyjnym modelu jakim jest oszustwo na paczkę. Oszustwo na InPost powiązane jest z oszustwem na OLX przy wykorzystaniu komunikatora WhatsApp.

Cały „modus operandi” oszustwa polega na tym, że ofiara oszustwa (sprzedawca na portalu ogłoszeń OLX) wystawia rzecz na sprzedaż, a kontakt z nim nawiązywany jest oszustwa za pośrednictwem komunikatora WhatsApp (często robią to roboty) i oferowany jest zakup wystawionego przedmiotu. Wszystko wygląda z miarę naturalnie, a wiadomości pisane nawet przez roboty wyglądają całkiem sensownie i można nie zauważyć, iż wchodzimy w kontakt z kimś, kto chce nas oszukać i ukraść nasze pieniądze. Kradzież pieniędzy z konta bankowego to obecnie często występujący proceder. Oszustwo na InPost to zaledwie jeden z modeli działania cyberoszustów.

Przesłana przez oszusta wiadomość przez komunikator WhatsApp zawiera link. Jest to odnośnik, po którego kliknięciu zostajemy przeniesieni na fałszywą stronę InPost, tzn., że nie jest to strona internetowa znanego wszystkim kuriera, ale bardzo ją przypomina.

Poniżej przykładowa konwersacja ofiary z oszustem.

Źródło: https://gizycko.policja.gov.pl/

Oczywiście oszust proponuje, że zapłaci za wszystko, tylko trzeba podać numer karty, aby w ten sposób mogła zostać zrealizowana płatność na towar oraz wysyłkę. Do tego momentu przestępca jeszcze nie wszedł w posiadanie kluczowych dla popełnienia czynu zabronionego informacji, a potencjalna ofiara ma możliwość wycofania się z próby kradzieży pieniędzy z jej konta. Dopiero po podaniu danych z karty środki znajdujące na koncie bankowym zostaną przez oszustów skradzione, a stanie się to poprzez stosowaną w tym zakresie płatność BLIK. Oszuści zapewniają, że pieniądze za sprzedaż mają wpłynąć na nasze konto bankowe. W rzeczywistości wszystkie albo część środków tam się znajdujących zostanie skradziona.

Straciłem pieniądze w wyniku oszustwa na InPost. Co mam robić?

Jeśli padłeś ofiarą oszustwa internetowego na InPost przy wykorzystaniu platformy OLX i komunikatora WhatsApp to musisz wykonać dwie (2) czynności.

Po pierwsze skieruj swoje kroki do najbliższej jednostki policji albo prokuratury. Tam złóż zawiadomienie o popełnionym przestępstwie na Twoją szkodę. Możesz usłyszeć, że szanse na znalezienie sprawcy są znikome. Niestety w większości przypadków dochodzi do umorzenia postępowania wobec niewykrycia sprawcy przestępstwa. To jednak nie szkodzi całej procedurze odzyskiwania pieniędzy. Zobowiązanym jest bowiem w tym przypadku bank.

Druga czynność to złożenie reklamacji bankowej. Jest to działanie konieczne, chociaż z naszego doświadczenia wynika, że bank właściwie w każdym przypadku odmawia pozytywnego rozpatrzenia reklamacji. Mimo tego, że jego obowiązkiem jest dbanie o to, aby środki na koncie deponentów były w pełni bezpieczne. Odpowiedź negatywna banku na reklamację bankową w niczym nie przeszkadza. Jest jednak potrzebna, aby dochodzić swoich praw w sądzie.

Padłeś ofiarą oszustwa i skradziono pieniądze z Twojego konta bankowego?

Możesz odzyskać wszystkie środki!

Już teraz zgłoś się po darmową konsultację prawną! Nasz prawnik ustali jak możemy Ci pomóc.

Bank odmówił zwrotu środków. Co mam robić dalej?

Jak wspomnieliśmy wyżej standardową procedurą bankową jest odmowa zwrotu środków oszukanym przez cyberoszustów. Oszustwo na InPost nie jest tutaj żadnym wyjątkiem. Trzeba jednak znać swoje prawa i wiedzieć, że istnieją inne, przymusowe formy realizacji swoich uprawnień. W przypadku chęci odzyskania pieniędzy skradzionych przez oszustów w Internecie będzie to pozew sądowy o zapłatę przeciwko bankowi, który prowadzi Twoje konto, z którego zniknęły pieniądze.

Trzeba jednak pamiętać, że chociaż w większości spraw widać duże szanse powodzenia na wygraną, to nie jest tak jednak w każdym przypadku. Konieczne jest w tym zakresie wykonanie analizy prawnej przez prawnika zajmującego się takimi sprawami. W Kancelarii EUROLEGE posiadamy zespół zajmujący pomocą osobom, które stały się ofiarami oszustw internetowych.

Jak mogę zgłosić swoją sprawę do Kancelarii Eurolege?

W Kancelarii EUROLEGE od lat stawiamy na szybkość i łatwość w dostępie do wyspecjalizowanej pomocy prawnej. W związku z postępem jaki dokonał się w sferze informatyzacji świadczymy pomoc prawną zdalnie. Tak załatwiamy 99% spraw. Oczywiście możliwe jest również umówienie się z nami na spotkanie osobiste. Jednak dzięki modelowi obsługi zdalnej naszych Klientów jesteśmy w stanie zapewnić pomoc każdemu, bez względu na czas i miejsce jego przebywania. Możesz zgłosić się do nas o pomoc i uzyskać wsparcie prawne nawet będąc w pracy czy siedząc w domu. Nie musisz wychodzić i umawiać się na spotkania. Wszystko szybko, bezpiecznie i wygodnie.

Wstępna analiza sprawy (w porada prawnika oraz przegląd dokumentów) są u nas całkowicie bezpłatne i do niczego nie zobowiązują! Zadzwoń do nas lub napisz jeszcze dzisiaj. Możesz zgłosić się również przez formularz kontaktowy wysyłając prośbę o kontakt. Najpóźniej kolejnego dnia oddzwonimy do Ciebie i ustalimy jak możemy Ci pomóc.

Skontaktuj się z nami:


4.8/5 - (61 votes)

Kategorie: Cyberbezpieczeństwo

O Autorze

Kancelaria Eurolege

Kancelaria z wieloletnią praktyką w sprawach o zapłatę z powództwa banków, firm pożyczkowych i windykacyjnych (funduszy sekurytyzacyjnych). Pomaga osobom zadłużonym, których sprawy są na etapie przedsądowym (windykacyjnym), jak również sądowym i egzekucji komorniczej.

Zostaw komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Komentarze

Kinga Adamska pisze:

Zostałam oszukana. Zostały pobrane mi pieniądze z konta. Pilnie proszę o kontakt .

Avatar photo Kancelaria EuroLege pisze:

Dzień dobry Pani Kingo. Jeszcze dzisiaj napiszemy do Pani maila z prośbą o opis sprawy. Prosimy o stałe monitorowanie swojej skrzynki mailowej. Również w folderze SPAM.

Slawek pisze:

Dzień dobry dziś przez nie uwagę Narzeczona straciła z konta 1600 zł spalrawa jutro na policję w banku dziś wszystko poblokowane i zgłoszona reklamacja ale obawiamy się że nie uda się tego odzyskać. Czy możemy liczyć na waszą pomoc?

Panie Sławomirze, wiele zależy od dokładnych okoliczności zdarzenia. Nasz konsultant napisze do Pana na adres email podany w komentarzu. Ustalimy jak doszło do kradzieży i czy są podstawy do dochodzenia zwrotu środków. Jeżeli okaże się, że tak to oczywiście postaramy się Państwu pomóc. :)

Wiktoria pisze:

Dzień dobry, niestety dziś miałam okazje spotkać się z ta właśnie nieznana dla mnie wcześniej formą oszustwa . Pani na watsuppie napisała ze jest zainteresowana kupnem mojego produktu który sprzedaje i wszystko opłaci z góry a ja tylko wyślę produkt. Dostałam linka w który miałam wejść i kliknąć ,,odbierz środki” ale niczego takiego tam nie było dlatego wyszłam i zaczęłam czytać i pierwsze co zobaczyłam to ten artykuł o oszustwie właśnie w taki sposób….. czy nie podając niczego, jedynie klikając w link jestem w jakiś sposób zagrożona ja bądź moje środki na koncie?

Avatar photo Kancelaria EuroLege pisze:

Dzień dobry Pani Wiktorio. Co do zasady samo kliknięcie w link – bez podawania żadnych danych – nie powoduje żadnych konsekwencji. Chociaż widzieliśmy sytuacje, w których samo kliknięcie powodowało zainfekowanie urządzenia szpiegującego. Dlatego warto rozważyć udanie się do dobrego zakładu zajmującego się tego typu sprawami albo co najmniej przywrócić ustawienia fabryczne sprzętu.

Radosław pisze:

Dzień dobry też zostałem oszukany kasę zabrali z konta oszustów przez olx że zapłaci musiałam się zalogować na niby stronę ipostu i zabrali 450 eru to jest na nasze 2200

Avatar photo Kancelaria EuroLege pisze:

Dzień dobry Panie Radosławie. Zajmujemy się pomocą z tego rodzaju sprawach. Dlatego jeszcze dzisiaj napiszemy do Pana maila z prośbą o więcej informacji. Prosimy o stałe monitorowanie swojej skrzynki mailowej. Również w folderze SPAM.

ilona pisze:

Witam, mam podobna sytuacje , tez kliknęłam w link z in post , na szczęście nie pobrano mi pieniędzy, zmieniłam hasła do konta. Czy mogę czuć sie bezpieczne ?

Avatar photo Kancelaria EuroLege pisze:

Dzień dobry Pani Ilono. Co do zasady kliknięcie w link nie powoduje negatywnych skutków. Chociaż spotykaliśmy sytuacje, w których samo kliknięcie linka powodowało instalowanie na urządzeniu złośliwego oprogramowania szpiegującego. Zalecamy udanie się do specjalisty celem sprawdzenia urządzenia pod tym kątem.

Izabela pisze:

Witam. Miesiąc temu padłam ofiarą oszustwa internetowego na stronę inPost, poprzez kliknięcie w wysłany do mnie link przez osobę prywatną. Na ten link miałam otrzymać na swoje konto bankowe należność za towar, który ta osoba chciała ode mnie kupić. Niestety oszuści uzyskali prawdopodobnie zdalny dostęp do mojego telefonu i zrobili przelew 5. tyś złotych na konto innej osoby, która prawdopodobnie została tak samo oszukana. Mój bank zablokował mi konto na kolejne przelewy ale pierwszy przelew na 5 tyś został już zrobiony. Okazało się że moje pieniądze wysłane przez oszustów na konto tej drugiej osoby po prostu się rozpłynęły chociaż jej konto również zostało w tym czasie zablokowane. Sprawa jest już na policji ale ja pewnie nie mam już na co liczyć z ich strony, tym bardziej że było to oszustwo przez Facebook…..

Avatar photo Kancelaria EuroLege pisze:

Dzień dobry Pani Izabelo. Zajmujemy się pomocą w tego rodzaju sprawach. Z opis Pani sprawy wynika, że szanse powodzenia wstępnie można ocenić jako całkiem wysokie. Musimy jednak sprawę przeanalizować dokładniej i uzyskać dodatkowe informacje. Dlatego jeszcze dzisiaj napiszemy do Pani maila z prośbą o szerszy opis sprawy. Prosimy o stałe monitorowanie swojej skrzynki mailowej. Również w folderze SPAM.

Kamila pisze:

Proszę o kontakt , pilne, 692318XXX

Avatar photo Kancelaria EuroLege pisze:

Dzień dobry Pani Kamilo. Jeszcze dzisiaj jeden z naszych konsultantów będzie do Pani dzwonił z numeru 530 333 130. Prosimy o odbieranie połączeń.

Joanna Kubielas pisze:

Witam…Bardzo proszę o kontakt w sprawie przesyłki Inpostu która została nadana…doręczona..a nie ma wpłaty na konto za pobraniem….

Avatar photo Kancelaria EuroLege pisze:

Czy ktokolwiek ukradł posługując się marką INPOST pieniądze z Pani konta? Czy po prostu wysłała Pani paczkę do innej osoby, a ona Pani nie zapłaciła?