Oszuści działający w Internecie dokonują licznych oszustw na kontach bankowych swoich ofiar. Banki starają się zabezpieczać dostępy do kont swoich deponentów, jednak mimo to kradzież z konta bankowego jest coraz częściej spotykanym zjawiskiem. W poniższym artykule skupimy się na kradzieży pieniędzy z konta w mBanku.
Sprawdź, czy możesz odzyskać pieniądze lub anulować wyłudzony kredyt.
Właściwie nie ma rynku instytucji finansowej, która w 100% mogłaby nas zabezpieczać przed utratą pieniędzy. Mało jednak osób wie, że pieniądze skradzione przez cyberoszustów można odzyskać od banku prowadzącego rachunek. Jak to zrobić i kiedy jest to możliwe? Co zrobić jak zniknęły pieniądze? O tym na końcu materiał.
Kradzież pieniędzy z konta bankowego (mBank i inne). Jak to możliwe?
W celu pozyskania środków z konta swoich ofiar cyberoszuści wykorzystują różnego rodzaju techniki. Większość konsumentów myśli, że kradzież pieniędzy z konta bankowego polega na złamaniu hasła przez hakerów. Nic bardziej mylnego. W zdecydowanej większości przypadków to ofiary cyberprzestępców same wykonują działania umożliwiające popełnienie przestępstwa, ale robią to nieświadomie. W takiej sytuacji możliwe jest zwykle działanie w celu odzyskania pieniędzy.
Kradzież z konta w mBanku czy innych bankach nie różni się właściwie niczym. Zwykle jest wynikiem świetnie zorganizowanej akcji internetowych złodziei. Do kradzieży z konta bankowego ofiary dochodzi zazwyczaj poprzez:
Padłeś ofiarą oszustwa bankowego?
Możesz odzyskać wszystkie środki i anulować wyłudzony kredyt
Zgłoś się po darmową konsultację prawną. Nasz prawnik ustali jak możemy Ci pomóc.
- uzyskanie przez oszustów dostępu do urządzenia, którym ofiara loguje się do systemu bankowości internetowej,
- stworzenie u ofiary poczucia zagrożenia dotyczące pieniędzy znajdujących się na koncie bankowym i potrzeby ich ratowania przed kradzieżą.
Pierwszy przypadek występuje zdecydowanie najczęściej i wynika z kliknięcia w zainfekowany link znajdujący się w SMS, treści maila albo wiadomości na komunikatorze (Messenger, WhatsApp i innych). Fałszywe SMS i fałszywe maile to podstawa działania oszustów internetowych.
Przykładowy SMS stanowiący próbę oszustwa na mBank poniżej. Przyglądając się dokładnie adresowi strony internetowej widzimy, że brakuje jednej litery do pełnej nazwy banku. Trzeba bardzo mocno uważać, aby nie złapać się na takie w sumie proste triki cyberoszustów.
We wskazanym wyżej zakresie (fałszywe SMS czy fałszywe maile) możemy wymienić takie metody działania oszustów jak:
- oszustwo na OLX,
- oszustwo na Vinted,
- oszustwo na Rossmann,
- oszustwo na SMS z PGE,
- oszustwo na PIT,
- oszustwo na paczkę,
- oszustwo na ING i inne banki.
Oprócz tego co wyżej dochodzi jeszcze oszustwo przy wykorzystaniu programu komputerowego obsługującego zdalny pulpit o nazwie AnyDesk.
Druga z możliwości kradzieży środków z konta bankowego występuje rzadziej (metoda bezpośredniego kontaktu sprawcy z ofiarą). Jest też łatwiejsza do wykrycia. Jednak i tak dużo osób pada ofiarą oszustów, którzy wykorzystując zagubienie swoich ofiar potrafią skrzętnie wykorzystać sytuację. Zwykle z bezpośrednimi rozmowami oszustów z ich ofiarami mamy do czynienia wtedy, gdy spotykamy się z:
- oszustwo na pracownika banku,
- oszustwo na Bitcoina.
Zniknęły pieniądze z rachunku w mBanku albo innym banku. Co zrobić? Reklamacje wystarczą?
Kiedy tracisz pieniądze z konta bankowego, np. w mBank, to musisz działać szybko. Im szybciej podejmiesz działania, tym szybciej odzyskasz skradzione Ci środki. Poniżej wskazujemy czynności jakie musisz wykonać, aby podjąć dalsze działania.
Krok 1 – zawiadomienie o popełnieniu przestępstwa
W pierwszej kolejności udaj się do najbliższej jednostki policji albo prokuratury. Tam złóż zawiadomienie o popełnieniu przestępstwa. Nie przejmuj się, że zapewne sprawca przestępstwa nie zostanie wykryty. Dla wdrożenia procedury odzyskiwania środków nie ma to żadnego znaczenia. Odpowiedzialnym w każdym wypadku jest bank, o czym szerzej napiszemy w dalszej części artykułu.
Krok – Reklamacja mBank i inne banki
Kolejna sprawa to reklamacja bankowa. Dotyczy to mBank jak i każdego innego banku. Musisz złożyć taką swojego rodzaju skargę, w której opiszesz zdarzenie w postaci kradzieży pieniędzy z konta bankowego. Bank, jako opiekun depozytu ma obowiązek udzielić Ci wiążącej odpowiedzi. Zwykle zajmuje to nie więcej niż 2 dni robocze. Niestety, ale w naszej praktyce zauważamy, że właściwie wszystkie odpowiedzi banków na reklamacje są negatywne. To podobnie jak w przypadku niewykrycia sprawcy oszustwa nie ma znaczenia. Trzeba przejść przez ten etap.
Krok 3 – raport BIK
W przypadku kradzieży pieniędzy z konta ten krok nie jest obowiązkowy. Niemniej wypada pobrać raport BIK, aby sprawdzić, czy przestępcy nie zaciągnęli na Twoje konto żadnych pożyczek ani kredytów. To niestety występujące zjawisko. Warto zatem wiedzieć odpowiednio wcześniej czy nie padliśmy również ofiarą oszustwa wyłudzenia pożyczki i kredytu na nasze dane osobowe.
Jak odzyskać pieniądze skradzione z konta w mBank i innych bankach?
Jak wspomnieliśmy wyżej, możliwość odzyskania pieniędzy drogą reklamacji bankowej jest raczej niewykonalne. Dlatego koniecznym staje się w takiej sytuacji złożenie pozwu do sądu o zapłatę. Taki sądowy pozew o zapłatę składa się przeciwko bankowi, który prowadzi konto, z którego zniknęły Twoje pieniądze. Oczywiście czy w danej sytuacji jest to uzasadnione zależy od konkretnego przypadku. Większość spraw kwalifikuje się do postepowania sądowego celem odzyskania skradzionych pieniędzy. Jednak nie wszystkie. Czy zasadne jest składanie pozwu o zapłatę przeciwko bankowi powinien każdorazowo zadecydować prawnik zajmujący się procesami sądowymi w zakresie oszustw internetowych.
W Kancelarii EUROLEGE zajmujemy się zarówno sprawami odzyskiwania skradzionych środków przez cyberoszustów jak i stwierdzaniem nieistnienia zaciąganych przez nich pożyczek i kredytów w konto ich ofiar.
Kradzież pieniędzy w mBank albo innym banku. Jak zgłosić się do Kancelarii EUROLEGE?
W Kancelarii EUROLEGE postawiliśmy na zupełnie nowoczesny sposób podejścia do świadczenia usług prawnych. Od wielu lat zajmujemy się pomocą w sprawach przeciwko bankom, chwilówkom oraz firmom windykacyjnym. Dzięki innowacyjnej technologii pracy jesteśmy w stanie świadczyć pomoc prawną zdalnie. W ten sposób możemy reprezentować naszych Klientów przed każdym sądem w Polsce.
Wielkim atutem jest to, że jesteśmy w stanie nieść pomoc prawną bez względu na to gdzie mieszka nasz Klient. Co ważne również, możesz zgłosić nam swoją sprawę zdalnie, bez konieczności wychodzenia z domu czy pracy. Z naszej strony otrzymasz w pełni darmową analizę sprawy wykonaną przez profesjonalnego prawnika. Jeśli uznamy, że będziemy w stanie Ci pomóc to wówczas przedstawimy Ci warunki dalszej współpracy i zakreślimy zakres naszej pomocy prawnej.
Możesz skontaktować się z nami telefonicznie albo mailowo. Na naszej stronie internetowej dostępny jest również moduł zamówienia rozmowy z konsultantem. Zrobisz to przez formularz kontaktowy. Zadzwonimy do Ciebie najpóźniej kolejnego dnia roboczego i ustalimy co możemy dla Ciebie zrobić.
Skorzystaj z bezpłatnej analizy sprawy!
Skontaktuj się z nami:
Niczym nie ryzykujesz. Zgłoszenie i konsultacje do niczego nie zobowiązują. W każdej chwili możesz się wycofać.
Kancelaria Eurolege
Kancelaria z wieloletnią praktyką w sprawach o zapłatę z powództwa banków, firm pożyczkowych i windykacyjnych (funduszy sekurytyzacyjnych). Pomaga osobom zadłużonym, których sprawy są na etapie przedsądowym (windykacyjnym), jak również sądowym i egzekucji komorniczej.
Kategorie:
Wszystkie kategorie:
- Case study (28)
- Cyberbezpieczeństwo (58)
- Kredyty frankowe (62)
- Kredyty hipoteczne (48)
- Porady dla dłużników (435)
- Wiadomości (58)
- Wyroki sądowe (74)
- Wzory i przydatne pisma (101)