Zdecydowanie większość osób, do których dzwoni windykator wie co jest powodem wykonanego połączenia. Zdarzać się mogą jednak sytuacje, w których odbiorca nie ma długu, a windykator dzwoni i ubiega się o zapłatę. Co w takiej sytuacji robić? Gdzie zgłaszać problem?

W materiale skupimy się na kwestii rozmowy z windykatorem, gdy nie posiadamy żadnego zadłużenia. Ponadto podamy miejsca, do których można takie sprawy zgłosić.

W Kancelarii EUROLEGE już od wielu lat zajmujemy się pomocą osobom zadłużonym. Bronimy potencjalnych dłużników przeciw firmom windykacyjnym, chwilówkom oraz bankom. Mamy za sobą dziesiątki tysięcy udzielonych porad prawnych i ponad 8000 wygranych spraw sądowych i komorniczych. O tym jak radzić sobie z długami napiszemy na końcu artykułu. Przeczytaj całość, bo warto wiedzieć więcej!

Nie mam długu, a windykator dzwoni. Jak to możliwe?

Ogólnie rzecz ujmując firmy windykacyjne, takie jak np. Kruk, Best III czy Kredyt Inkaso to wielkie podmioty, które całkowicie legalnie działają na terenie naszego kraju. Co, ciekawe, na terytorium Polski działają także zagraniczne firmy windykacyjne mające swoje siedziby za granicą. Najczęściej spotykanymi są:

Przedmiotem działania firm windykacyjnych jest handel wierzytelnościami. Wobec dużego rozmiaru działalności firmy windykacyjne kupują masowo całe pakiety wierzytelności. Zazwyczaj od dużych dostawców, takich jak firmy telekomunikacyjne, banki czy firmy pożyczkowe.

Wobec masowości zakupów mogą bez wątpienia zdarzać się błędy. Może dochodzić do sytuacji, w których np. zbywany jest dług, który już dawno został spłacony przez dłużnika. Zdziwienie wzbudzić może jednak przede wszystkim sytuacja, w jakiej windykator informuje osobę trzecią, o tym, że ma dług mimo braku zaciągania zobowiązania. Takie sytuacje mogą się zdarzyć z kilku powodów, a są nimi zazwyczaj:

Jak rozmawiać z windykatorem kiedy nie jestem dłużnikiem?

Jeśli jesteś pewny, że zobowiązanie, o które upomina się windykator nie istnieje to nie możesz się do niego przyznać. Jak rozmawiać z windykatorem? Kiedy windykator dzwoni zawsze zachowuje czujność. Zdarzają się bowiem przypadki rozmów, w których osoby nie będące dłużnikiem mogą uznać zadłużenie w sposób pośredni. Zawsze pytaj dokładnie o źródło zobowiązania i dług. Przede wszystkim musisz ustalić:

  • imię i nazwisko dzwoniącego z podaniem firmy, którą reprezentuje,
  • nazwę, datę oraz numer umowy pierwotnej, z której ma wynikać zadłużenie,
  • datę zawarcia umowy przejęcia długu (cesja wierzytelności),

Koniecznie wskaż, że nie uznajesz zadłużenia i prosisz o wykasowanie Twoich danych osobowych z rejestru firmy osoby dzwoniącej. Najlepiej nagrywaj całą rozmowę, aby dysponować dowodami. O nagrywaniu rozmowy uprzedź rozmówce. Jeżeli zadłużenie nie istnieje nie możesz niczego przyznawać.

DOSTAŁEŚ Z SĄDU NAKAZ ZAPŁATY?
Nie czekaj aż pojawi się komornik! Masz tylko 14 dni, aby się odwołać i umorzyć postępowanie.
Nasz prawnik bezpłatnie ustali czy masz możliwość skutecznego odwołania oraz jak możemy Ci pomóc.
Aby porozmawiać z konsultantem wypełnij formularz i wyślij zgłoszenie.
UMÓW ROZMOWĘ

Gdzie zgłosić kiedy windykator dzwoni? Kto przyjmuje skargi na windykatora?

Nie masz długu, a windykator dzwoni? Jako konsument nie pozostajesz całkowicie bezbronny. Masz szereg narzędzi do obrony. Największym orężem do walki z dzwoniącym windykatorem są instytucje państwowe, samorządowe oraz organizacje pomagające osobom zadłużonym w walce z długami.

Jakie organizacje publiczne zajmują się pomocą konsumentom? Możesz o swojej sprawie bez żadnego problemu poinformować takie urzędy jak:

  • Komisja Nadzoru Finansowego (KNF),
  • Rzecznik Finansowy (RF),
  • Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumenta (UOKiK),
  • Powiatowy (Miejski) Rzecznik Praw Konsumenta.

Skarga na windykatora może umożliwić pozytywne załatwienie sprawy. Niekoniecznie jednak od takiego ruchu należy rozpocząć działania. Zdecydowanie lepiej rozpocząć od kontaktu z firmą antywindykacyjną. W ten sposób możliwe będzie rozpoczęcie działań oficjalnych szybciej, bez zbędnej zwłoki. Jak wiemy urzędnicy mają różne terminy załatwiania spraw. Dlatego jeśli zależy Ci na czasie rozpocznij od rozmowy z prawnikiem od długów.

Windykator dzwoni, a nie mam długu – kto mi pomoże?

Najszybsze załatwienie sprawy możliwe jest własnie w firmach zajmujących się pomocą osobom zadłużonym. Przy czym sam kontakt z windykatorem może nie wystarczyć. Zazwyczaj konieczne jest napisanie do firmy windykacyjnej pisma skonstruowanego przez prawnika.

Jednak i to może być niewystarczające. Zazwyczaj koniecznym staje się obrona swoich praw w sądzie. Odbywa się to poprzez umożliwienie firmie windykacyjnej skierowania sprawy do sądu przeciwko hipotetycznemu dłużnikowi. Wtedy istnieje możliwość załatwienia sprawy raz na zawsze. Stawiając odpowiednie zarzuty procesowe można doprowadzić do sądowego oddalenia powództwa. Po uprawomocnieniu wyroku hipotetyczny dłużnik może cieszyć się spokojem. Jeśli nadal będą powtarzały się uciążliwe telefony można spokojnie zawiadomić o sprawie policję albo prokuraturę. Nie można bowiem domagać się długu, który nie istnieje, a stwierdzone to zostało prawomocnym orzeczeniem sądu.

Zalecamy jednak w sprawie sądowej korzystać z pomocy prawnej. Łatwo o błąd formalny, a odrzucenie sprzeciwu od nakazu zapłaty może przekreślić szansę na wygraną. Mimo, że osoba pozwana nigdy nie była, ani nie jest dłużnikiem firmy windykacyjnej.

W Kancelarii EUROLEGE pomagamy konsumentom w sporach przeciwko firmom windykacyjnym, pożyczkowym oraz bankom. Działamy na rynku już od wielu lat. Zapewniamy pomoc prawną przed każdym sądem i komornikiem w Polsce. Pomogliśmy dla ponad 8000 osób pozytywnie załatwić ich sprawy sądowe. Całość anulowanych sądownie długów to kilkadziesiąt milionów złotych!

Jak zgłosić swoją sprawę do EUROLEGE?

W związku z tym, że jesteśmy nastawieni na pomoc osobom zadłużonym w całym kraju, to obsługę świadczymy głównie zdalnie. Wystarczy telefon albo inne urządzenie podłączone do Internetu. Oczywiście możliwe jest również spotkanie twarzą w twarz w naszym biurze terenowym.

Chcesz się z nami skontaktować i otrzymać bezpłatną analizę swojej sprawy? Napisz, zadzwoń albo wyślij zgłoszenie sprawy przez formularz kontaktowy dostępny na naszej stronie internetowej. Odpowiemy na Twoje zgłoszenie najpóźniej kolejnego dnia roboczego.

Tel: 530 333 130
Mail: kontakt@eurolege.pl
Wyślij zgłoszenie: www.eurolege.pl/zgloszenie/


4.9/5 - (36 votes)

Kategorie: Porady dla dłużników

O Autorze

Kancelaria Eurolege

Kancelaria z wieloletnią praktyką w sprawach o zapłatę z powództwa banków, firm pożyczkowych i windykacyjnych (funduszy sekurytyzacyjnych). Pomaga osobom zadłużonym, których sprawy są na etapie przedsądowym (windykacyjnym), jak również sądowym i egzekucji komorniczej.

Zostaw komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.